Stora skillnader i elnätavgifter i Örebro län

Hällefors, Laxå, Lekeberg och Ljusnarsberg är bland de kommuner som har länets och landets högsta elnätsavgifter. Där betalar en husägare 13 796 kronor om året i elnätsavgift. Det är 5 645 kronor mer än i Lindesberg, där länets lägsta elnätsavgift återfinns. Det visar en ny undersökning från Villaägarnas Riksförbund.

På senare  år har elnätsavgifterna höjts kraftigt. I Askersund har de stigit med 59 procent mellan 2010 och 2017 för Villaägarnas typhushåll.

- Det är frånvaron av en rimlig prisreglering som gör att monopolisterna kan fortsätta höja och göra stora vinster på svaga konsumenters bekostnad, säger Jakob Eliasson, samhällspolitiskchef på Villaägarnas Riksförbund.

Av undersökningen framgår att det främst är de största elnätbolagen som tar ut höga avgifter av sina abonnenter.

- Elnätbolagen kan ta ut vinster som inte står i proportion till den låga risk de tar. Vi kräver därför en omedelbar skärpning av reglerna för att skydda kunderna, säger Jakob Eliasson.

Landets högsta elnätkostnader har de kommuner som i likhet med länets kommuner Hällefors, Laxå, Lekeberg och Ljusnarsberg hör till Ellevios (fd Fortums) nät i Västra Svealand (även Eda, Forshaga, Grums, Gullspång, Hagfors, Hammarö, Kil, Munkfors, Storfors, Sunne och Torsby). Där är typhushållets elnätsavgift 9 000 kronor högre än i Lidköping,där landets lägsta elnätsavgift finns.

Tabellen redovisar det största elnätbolaget i respektive kommun. Rapporten och siffror för samtliga län och kommuner finns här: www.villaagarna.se/elnat2017

Kommun Avgift 2017 Bolag Höjn. 2016-2017 Höjn. 2010-2017 Höjn. 2010-2017
Hällefors           13 796 kr Ellevio              1 140 kr                3 911 kr 40 %
Laxå           13 796 kr Ellevio              1 140 kr                3 911 kr 40 %
Lekeberg           13 796 kr Ellevio              1 140 kr                3 911 kr 40 %
Ljusnarsberg           13 796 kr Ellevio              1 140 kr                3 911 kr 40 %
Askersund           12 104 kr Vattenfall              1 185 kr                4 494 kr 59 %
Hallsberg             9 959 kr E.ON                 915 kr                1 684 kr 20 %
Kumla             9 959 kr E.ON                 915 kr                1 684 kr 20 %
Nora             9 959 kr E.ON                 915 kr                1 684 kr 20 %
Örebro             9 959 kr E.ON                 915 kr                1 684 kr 20 %
Degerfors             8 467 kr Degerfors Energi                 500 kr                2 113 kr 33 %
Karlskoga             8 297 kr Karlskoga Elnät                 325 kr                1 389 kr 20 %
Lindesberg             8 151 kr Linde Energi                 338 kr                1 401 kr 21 %

Årlig elnätavgift inkl. moms i Örebro län. Typhushållets säkring är på 20 A och elanvändningen på 20 000 kWh per år.

Jakob Eliasson, samhällspolitiskchef, Villaägarnas Riksförbund 076-848 13 00
Anna Werner, samhällspolitiskanalytiker, Villaägarnas Riksförbund 076-818 49 15

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 320 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Sollentuna. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Sollentuna, Göteborg och Malmö.
Läs mer på www.villaagarna.se Följ oss på Facebook och Twitter

Taggar: