Stora skillnader i priset på fjärrvärme i Västmanland

Det är stora skillnader i priset mellan länets olika fjärrvärmenät. Det visar en undersökning som Villaägarna låtit göra. Typhuset gör av med 19 100 kronor på fjärrvärme i Fagersta och Norberg varje år, medan det räcker med 14 600 kr i Köping.

Skillnaden beror på att en megawattimme kostar 732 kr i Köping och 953 kr i Fagersta och Norberg. Fjärrvärmen är alltså 30 procent dyrare i Fagersta och Norberg.

- Det finns många faktorer som påverkar hur dyrt det är att göra fjärrvärme, t.ex. om det finns billig restvärme från någon industri, hur effektivt fjärrvärmeföretaget arbetar eller hur mycket vinst som ägaren plockar ut ur bolaget varje år, säger Anna Werner, samhällspolitisk analytiker på Villaägarna.

Statistik för 211 kommuner har tagits från Energiföretagens hemsida, medan statistik för ytterligare 53 kommuner hämtats in med hjälp av konsultfirman EKAN-gruppen. Över 90 procent av landets kommuner är med i studien. Billigast i landet är Borås. Där kostar en megawattimme 483 kr. Allra dyrast är Tierp med 1 255 kr per megawattimme.

Om kommunen har flera fjärrvärmenät har det nät valts som finns i centralorten. Typhuset använder 20 megawattimmar fjärrvärme per år.

Villaägarna är en medlemsorganisation för Sveriges småhusägare. Vi studerar bland annat prisutvecklingen på för oss viktiga monopolmarknader.

Anna Werner, samhällspolitiskanalytiker, Villaägarnas Riksförbund 076-818 49 15
Stefan Johansson, intressepolitisk chef, Villaägarnas Riksförbund
073-420 75 50

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 311 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Sollentuna. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Sollentuna, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se Följ oss på Facebook och Twitter

Taggar:

Att äga sitt hus betyder olika saker beroende på vem du frågar. För någon kan det handla få skapa sitt drömboende, för andra en rent praktisk lösning på ett problem. Oavsett synsätt ställer husägande stora krav på dig. Du ska på egen hand eller tillsammans med din familj ta det fulla ansvaret för din boendesituation. Vi är alla olika. Det som är lätt för någon är svårare för någon annan. Och vissa problem går inte ens att lösa utan att man går ihop och säger ifrån tillsammans. Därför finns Villaägarna. Vi hjälper dig. Världen omkring oss förändras, vi blir äldre, familjen växer. Det enda säkra är att vi alltid, på ett eller annat sätt, behöver någon att lita på när det blåser. Sedan 1952 har vi oavbrutet arbetat för att göra din vardag enklare. Problemen har skiftat över tiden. Men behovet av hjälp och stöd är konstant. När fastighetsskatten gjorde att många inte klarade av att bo kvar i sina hus arbetade vi hårt för rimligare villkor. Vi rycker ut när enskilda hamnar i kläm: skojarföretag som försöker blåsa dig eller kommuner som vill ha hundratusentals kronor i avgift för en väg som alla har behov av. Vi finns där. När vi sett hur olika marknader inte fungerat på ett bra sätt för dig som konsument, så har vi gett oss in i getingboet. Vi har lanserat en egen försäkring, en bank och garantier för att du ska slippa få problem med hantverkare. Allt detta har vi gjort för att lyfta problemen från dina axlar, i mer än 60 år. Vilka problemen är imorgon vet varken vi eller någon annan. Men räkna med att vi kommer att ta oss an dem också. --- Villaägarna är en rikstäckande konsument- och intresseorganisation som genom opinionsbildning, expertrådgivning och medlemsförmåner arbetar för att förbättra villkoren för landets småhusägare. Villaägarna är partipolitiskt oberoende och har 311 000 medlemshushåll.