Svenska hantverkstjänster svårast att jämföra i Norden

Sverige är det land i Norden där konsumenterna upplever det svårast att jämföra hantverkstjänster. Det visar en rapport från Europeiska kommissionen. 29 procent av de svenska hushållen anser att det är svårt att jämföra hantverkstjänster, vilket är mer än dubbelt så stor andel som i Danmark.

Sedan Konsumentverket startade sina mätningar av klagomål hos landets konsumentvägledare har problem med hantverkstjänster återkommande toppat listan.

– Många är ovana vid att upphandla hantverkstjänster vilket kan leda till problem. Då är det bra med några tumregler för att öka tryggheten. Anlita bara kvalitetssäkrade hantverkare, var noga med att teckna avtal och betala aldrig i förskott, säger Johan Leth, vd och grundare av brabyggare.se.

Andel konsumenter som anser att det är svårt att jämföra hantverkstjänster

Sverige 29 %
Norge 25 %
Island 22 %
Finland 18 %
Danmark 14 %

Läs hela rapporten: Att jämföra hantverkstjänster i Norden

Resultatet bygger på telefonintervjuer som Europeiska kommissionen har låtit genomföra i alla EU-länder samt Norge och Island under 2013. I Europeiska kommissionens studie ingår cirka 50 marknader. På var och en av de cirka 50 marknaderna i varje land har 500 slumpmässigt utvalda personer intervjuats.

Johan Leth,
vd och grundare av brabyggare.se, telefon 070-601 20 51
Henrik Fahlgren, pressansvarig Villaägarna, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.