Taxeringsvärdena slår fel med 350 000 kronor

Vid 2012 års taxering är varje småhus i genomsnitt felvärderat med 348 000 kronor. Det visar Villaägarnas granskning av 188 000 småhusförsäljningar. I Danderyd är det genomsnittliga felet 1 164 000 kronor. Störst procentuellt fel har husen i Pajala med hela 45 procent.

Taxeringsvärdet ska i princip motsvara 75 procent av fastighetens marknadsvärde. Men så är sällan fallet. Skatteverkets massvärdering av fastigheter ger mycket stora avvikelser för enskilda fastigheter.

– För småhusägarna är taxeringssystemet en obehaglig slumpgenerator. De största felen uppstår i glesbygd. Där är felen procentuellt sett störst och dessutom används värdena fortfarande som underlag för beskattning, sägerJoacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

I 139 kommuner avviker taxeringsvärdet från det faktiska värdet med 30 procent eller mer. Störst är de procentuella felen i norra Sveriges inland. I kronor återfinns de största felen i framförallt i Stockholms län.

– Ett schabloniserat system kan aldrig bli rätt för enskilda fastigheter. Det spelar ingen roll om taxeringsvärdet är högt eller lågt. Värden som inte går att fastställa korrekt ska inte heller användas som underlag för beskattning i ett rättsamhälle, säger Joacim Olsson.

Villaägarnas Riksförbund anser att fastighetsskatten ska frysas vid 2009 års taxeringsvärden i avvaktan på att den statliga utredning som tillsatts i syfte att avskaffa taxeringssystemet blir klar i augusti 2012.

Störst procentuell avvikelse mellan faktiskt marknadsvärde och taxeringsvärde
Kommun Genomsnittligt fel i taxeringsvärde (%)
Pajala 45
Sorsele 45
Norsjö 45
Övertorneå 45
Ånge 44
Åsele 44
Ragunda 44
Hällefors 43
Kramfors 43
Dorotea 43

Störst avvikelse i kronor mellan faktiskt marknadsvärde och taxeringsvärde
Kommun Genomsnittligt fel i taxeringsvärde (kr)
Danderyd 1 164 000
Lidingö 905 000
Nacka 760 000
Vaxholm 680 000
Värmdö 612 000
Solna 606 000
Båstad 600 000
Sotenäs 581 000
Tanum 564 000
Vellinge 562 000
Sollentuna 556 000

Tabeller för landets samtliga kommuner finns på www.villaagarna.se

För mer information kontakta:
Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40
Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 0709-15 44 99

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 323 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.