Taxeringsvärdena slår fel med en kvarts miljon

Vid årets taxering är varje småhus i genomsnitt felvärderat med 260 000 kronor. Det visar en undersökning från Villaägarnas Riksförbund. I Danderyd är det genomsnittliga felet nästan 900 000 kronor. Störst procentuellt fel har husen i Dorotea med hela 76 %.

Taxeringsvärdet ska i princip motsvara 75 procent av fastighetens marknadsvärde. Men så är sällan fallet. Skatteverkets massvärdering av fastigheter ger mycket stora avvikelser för enskilda fastigheter.

– För fastighetsägarna är taxeringssystemet ett lotteri. Störst nitlott drar de som bor i glesbygd. Där är felen procentuellt sett störst och dessutom används värdena fortfarande som underlag för beskattning, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Där det är få försäljningar slås områden ihop i större enheter för att få tillräckligt många köp som underlag för att fastställa ett taxeringsvärde. Det leder till stor osäkerhet när det gäller taxeringsvärdets exakthet för enskilda fastigheter.

I 17 kommuner avviker taxeringsvärdet från det faktiska värdet med 40 procent eller mer. Störst är de procentuella felen i Dorotea (76 procent), Kramfors, Norsjö, Torsås (44 procent) och Ragunda (43 procent). Störst genomsnittligt fel i kronor räknat har storstadskommunerna. Där toppar Danderyd (881 000 kr) och Solna (819 000 kr) följt av Vaxholm (708 000 kr) och Lidingö (690 000 kr).

– Ett schabloniserat system kan aldrig bli rätt för enskilda fastigheter. Det spelar ingen roll om taxeringsvärdet är högt eller lågt. Värden som inte går att fastställa korrekt ska inte heller användas som underlag för beskattning i ett rättsamhälle, säger Joacim Olsson.

Villaägarnas Riksförbund anser att 2009 års taxering ska stoppas. Dessutom måste en utredning tillsättas med uppgift att skyndsamt ta fram förslag på hus taxeringssystemet helt kan avvecklas.

Om undersökningen
WSP Group har, på uppdrag av Villaägarnas Riksförbund, studerat hur stora avvikelserna är mellan 75 procent av det faktiska marknadsvärdet, det vill säga det värde som enskilda hus bevisligen sålts för, och det uppskattade värde som taxeringsprocessen gett dessa småhus.

Undersökningen presenteras i Villaägarnas Riksförbunds medlemstidning Villaägaren, nr 1, 2009. Läs mer på www.villaagarna.se.

För mer information kontakta:
Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, 070-969 19 40
Elisabeth Österman, vice förbundsdirektör, 070-937 01 19