Tio tips som kan sänka ditt taxeringsvärde

Det är dags för fastighetstaxering igen. Senast den 1 november ska deklarationer och eventuella ändringar vara inlämnade till Skatteverket. Här är tio tips på hur du sänker ditt taxeringsvärde.

1. Har du trots åtgärder inte lyckats få ned radonhalten under gränsvärdet 200 Bq/m3, får du ytterligare 2 procents sänkning av taxeringsvärdet.

2. Mät huset? Det kanske inte är så stort som du tror.

3. Har du garage i källaren? Det får du inte några standardpoäng för.

4. Har du en tomt som avviker från resten av området och delvis består av ett kärr eller en bergsklippa som är omöjlig att utnyttja? Svårutnyttjade tomter ger lägre taxeringsvärde.

5. Bullriga vägar och järnvägar? Du kan få justering för buller, om detta inte redan har gjorts för ditt värdeområde.

6. Har de andra i området bilväg fram till tomten, men du saknar det, kan taxeringsvärdet sänkas.

7. Låg takhöjd? Taxeringsvärdet blir mindre vid takhöjder på 2,10 meller lägre.

8. Fukt- och mögelskador kan ge sänkt taxeringsvärde.

9. Bor du vid en kraftledning, kan du få lägre taxeringsvärde.

10. Avsaknad av elanslutning kan ge lägre taxeringsvärde.

På Villaägarnas webbplats pågår just nu en tävling om landets mest vansinniga taxeringsvärde. Läs mer och lämna ditt bidrag på www.villaagarna.se/taxeringsvansinne

Pressbilder finns på Flickr.

Ulf Stenberg, chefsjurist, telefon 010-750 01 34 eller 070-251 20 90
Henrik Fahlgren, presskontakt telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 323 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.

Taggar: