Toppchef blir ny förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund

Villaägarnas Riksförbund har anställt Joakim Bohman att leda organisationen i en ny offensiv riktning. Han kommer senast från ICA-gruppen som försäljnings- och marknadsdirektör.  ”Villaägarna ska bevisa sin relevans för att nå ut till hushållen” konstaterar Bohman.

De senaste åren har varit prövande för landets alla husägare. Inflation, dyr el, höga boräntor och ett osäkert världsläge har ökat behovet av en stark och synlig intresseorganisation som står upp för villaägares boendevillkor.

Därför ersattes den tidigare förbundsdirektören i januari 2024. En interim tillsattes med uppdrag att analysera verksamheten och ta fram en ny riktning i syfte att möta upp hushållens behov.

- Förbundsstyrelsen har, med hjälp av rekryteringsfirman Headlight, sökt en ny förbundsdirektör som med affärsmässig erfarenhet kan driva en ideell organisation framåt, inte minst inom den digitala världen, säger Cecilia Reuter, förbundsordförande på Villaägarnas Riksförbund och fortsätter:

- Joakim Bohman kommer med trygg hand leda Villaägarnas förändringsresa och implementera en offensiv strategi med mål att göra ännu större nytta för landets husägare och samtidigt öka medlemsantalet.

Så ska Bohmans ledarskap prägla Villaägarna

Hösten 2023 skapade Bohman rubriker genom att lämna ICA Sveriges ledning efter åtta år på jakt efter nya utmaningar. Villaägarna – som blandar ideella föreningar med affärsverksamhet – lockade hans intresse och den 12 augusti 2024 tillträder han som ny förbundsdirektör.

- Villaägarna är ett varumärke som de flesta känner till, trots det vet för få husägare vad de faktiskt gör. Att samla både medlemmar och föreningar för att erbjuda allt från rådgivning och förmåner till samhällspolitisk lobbying är en komplex modell. Det ställer höga krav på att vässa och paketera erbjudandet, konstaterar Bohman och fortsätter:

- Jag är övertygad om att Villaägarna har en avgörande roll att spela för landets husägare i dessa tider. Organisationen står inför en förflyttning för att åter bevisa sin relevans. Jag är van att leda i komplexa miljöer som den här och jag ser mitt nya uppdrag som väldigt spännande och viktigt.

Om Joakim Bohman

Joakim Bohman har under sin karriär haft en rad ledande positioner i detalj- och dagligvaruhandel som Expert, Synoptik och ICA. Han har i sin karriär genomgående valt uppdrag inom branscher som står inför förändring. Föreningslivet ligger honom varmt om hjärtat med hela 15 år ideellt engagemang i ryggen. Joakim Bohman har varit villaägare i över 20 år och bor idag i ett radhus i Uppsala.

För mer information

Matilda Thorén, ansvarig pressekreterare Villaägarnas Riksförbund, 076-551 97 88, Matilda.Thoren@villaagarna.se

Villaägarnas Riksförbund

Villaägarna är en politiskt obunden intresseorganisation som arbetar för att alla ska kunna förverkliga sina husdrömmar. Genom politisk påverkan, kostnadsfri expertrådgivning och kraftfulla medlemsrabatter har vi i över 70 år skapat nytta för våra medlemmar. Villaägarna samlar idag 230 000 medlemshushåll och 150 lokalföreningar över hela Sverige.