Tvinga kommunerna att ta ansvar för snöröjningen

I drygt hälften av Sveriges kommuner är småhusägarna ansvariga för snöröjningen och halkbekämpningen av gångbanorna utmed småhusens tomtgränser. En betydande andel småhusägare sköter inte detta på ett tillfredsställande sätt, anser kommunerna. Det visar en kartläggning Villaägarna gjort.

Många är gamla eller handikappade. De kan därför inte skotta bort snön. Andra befinner sig på jobbet under dagarna eller kan vara bortresta och har därför inte heller möjlighet att skotta så som kommunerna kräver, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarna.

Problemen kring detta är många. Naturligtvis blir framkomligheten begränsad eller obefintlig.

Det skulle bli professionellare och effektivare snöröjt, om kommunerna skötte snöröjningen på gångbanorna istället för småhusägarna. Trafiksäkerheten skulle också bli högre, då gående inte skulle tvingas ut bland bilarna på gatorna p.g.a. bristande snöröjning på gångbanorna, säger Ulf Stenberg.

Villaägarna föreslår därför att 3 § lagen med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning upphävs för småhusägare, så att kommunerna inte längre kan föra över ansvaret för att snöröja deras gångbanor på småhusägarna.

Småhusägarna skulle även bli av med det skadeståndsansvar, som de har idag för halkolyckor p.g.a. bristande snöröjning på kommunens gångbanor.

Läs hela utredningen på Villaägarnas webbplats

Ulf Stenberg, chefsjurist, telefon 070-251 20 90
Henrik Fahlgren, presskontakt, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.