Uppskovsskatten drabbar 16 000 i Uppsala län

16 000 småhusägare i Uppsala län tvingas i år betala uppskovsskatt för första gången. Skatten förändrar förutsättningarna på bostadsmarknaden på ett orimligt sätt, anser Villaägarnas Riksförbund. I en film berättar familjer i olika delar av landet om hur de drabbas.

Alla som gjort uppskov för reavinsten vid tidigare försäljningar av sin bostad, ska från i år betala 0,5 procent i skatt på beloppet. Sammanlagt berörs 319 000 småhusägare i landet av förändringen. För många blir det en överraskning när deklarationen kommer.

– Uppskovsskatten drabbar även tidigare försäljningsvinster vilket skapar stora problem för bland annat äldre som flyttat till bekvämare boende och yngre familjer som bytt upp sig när familjen vuxit. Kostnaden för skatten gick inte att förutse när de fattade beslut om sitt boende, säger Elisabeth Österman, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Villaägarna har intervjuat flera familjer om hur de påverkas av den nya skatten. Filmen går att se på Villaägarnas webbplats, www.villaagarna.se.

– Uppskovsskatten påverkar också viljan att byta bostad i framtiden. Den som byter bostad och köper en ny som kostar lika mycket får räkna med betydligt högre månadskostnader efter bostadsbytet. Detta kommer att skapa olyckliga inlåsningseffekter på marknaden, säger Elisabeth Österman.

Kommuner i Uppsala län med störst genomsnittligt uppskov:

Antal fastigheter Uppskovsstorlek i genomsnitt (kr)
Uppsala 9 112 305 135
Håbo 1 699 298 458
Enköping 2 014 282 350
Knivsta 1 295 280 212
Östhammar 733 237 832
Tierp 471 191 851
Heby 406 189 222
Älvkarleby 270 163 555

För mer information kontakta:
Elisabeth Österman, vice förbundsdirektör, telefon 070-937 01 19