Uppskovsskatten drabbar 66 000 västsvenskar

Närmare 66 000 småhusägare i västsverige tvingas i år betala uppskovsskatt för första gången. Skatten förändrar förutsättningarna på bostadsmarknaden på ett orimligt sätt, anser Villaägarnas Riksförbund. I en film berättar boende i västsverige om hur de drabbas.

Alla som gjort uppskov för reavinsten vid tidigare försäljningar av sin bostad, ska från i år betala 0,5 procent i skatt på beloppet. Sammanlagt berörs 319 000 småhusägare i landet av förändringen. För många blir det en överraskning när deklarationen kommer.

– Uppskovsskatten drabbar även tidigare försäljningsvinster vilket skapar stora problem för bland annat äldre som flyttat till bekvämare boende och yngre familjer som bytt upp sig när familjen vuxit. Kostnaden för skatten gick inte att förutse när de fattade beslut om sitt boende, säger Stefan Stjernedal, regionchef på Villaägarnas Riksförbund.

Villaägarna har intervjuat familjer i bland annat västsverige om hur de påverkas av den nya skatten. Filmen går att se på Villaägarnas webbplats, www.villaagarna.se.

– Uppskovsskatten påverkar också viljan att byta bostad i framtiden. Den som byter bostad och köper en ny som kostar lika mycket får räkna med betydligt högre månadskostnader efter bostadsbytet. Detta kommer att skapa olyckliga inlåsningseffekter på marknaden, säger Stefan Stjernedal.

Kommuner i Västra Götalands och Hallands län med störst genomsnittligt uppskov (för samtliga kommuner, se www.villaagarna.se):

Antal fastigheter Uppskovsstorlek i genomsnitt (kr)
Sotenäs 313 429 569
Öckerö 796 427 666
Kungsbacka 6 315 394 288
Göteborg 15 915 378 988
Tanum 368 355 527
Tjörn 891 325 424
Varberg 1 841 310 261
Mölndal 3 457 305 821
Partille 1 996 303 969
Lerum 3 378 295 857