Uppskovsskatten drabbar 97 000 stockholmare

Närmare 97 000 småhusägare i Stockholms län tvingas i år betala uppskovsskatt för första gången. Skatten förändrar förutsättningarna på bostadsmarknaden på ett orimligt sätt, anser Villaägarnas Riksförbund. I en film berättar familjer i stockholmsområdet om hur de drabbas.

Alla som gjort uppskov för reavinsten vid tidigare försäljningar av sin bostad, ska från i år betala 0,5 procent i skatt på beloppet. Sammanlagt berörs 319 000 småhusägare i landet av förändringen. För många blir det en överraskning när deklarationen kommer.

– Uppskovsskatten drabbar även tidigare försäljningsvinster vilket skapar stora problem för bland annat äldre som flyttat till bekvämare boende och yngre familjer som bytt upp sig när familjen vuxit. Kostnaden för skatten gick inte att förutse när de fattade beslut om sitt boende, säger Elisabeth Österman, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Villaägarna har intervjuat familjer i bland annat stockholmsområdet om hur de påverkas av den nya skatten. Filmen går att se på Villaägarnas webbplats, www.villaagarna.se.

– Uppskovsskatten påverkar också viljan att byta bostad i framtiden. Den som byter bostad och köper en ny som kostar lika mycket får räkna med betydligt högre månadskostnader efter bostadsbytet. Detta kommer att skapa olyckliga inlåsningseffekter på marknaden, säger Elisabeth Österman.

Kommuner i Stockholms län med störst genomsnittligt uppskov (för samtliga kommuner, se www.villaagarna.se):

Antal fastigheter Uppskovsstorlek i genomsnitt (kr)
Lidingö 3 818 771 051
Danderyd 3 641 754 589
Solna 199 665 028
Vaxholm 1 228 614 309
Nacka 7 321 565 516
Sundbyberg 344 557 753
Stockholm 1 6 327 509 928
Ekerö 2 742 481 039
Sollentuna 5 383 462 869
Värmdö 4 487 462 682