Vanligaste misstagen konsumenter gör när de anlitar hantverkare

Många hushåll slarvar med att skydda sig genom skriftliga avtal och missar ofta att kontrollera hantverkarens bakgrund och ekonomi när de bygger och renoverar med hjälp av hantverkare. Det visar en ny kartläggning av hushåll som uppgett att de anlitat hantverkare, utförd bland Villaägarnas medlemmar.

–  Många hantverksarbeten slutar inte som tänkt, det visar inte minst alla kontakter vi har med våra medlemmar. Men det finns flera åtgärder som konsumenter kan vidta för att minska riskerna, bland annat att bara anlita kvalitetsäkrade hantverkare, säger Sofia Hellsing, förbundsjurist och känd från tv-programmet Fuskbyggarna.

Bland de husägare som anlitat hantverkare har så här stor andel vidtagit en eller flera åtgärder:

Tecknade skriftligt avtal för det planerade arbetet                                                 37%

Tog in offerter från flera entreprenörer                                                                 35%

Tog referenser på tidigare genomförda arbeten                                                     33%

Kontrollerade hantverkarens ekonomiska ställning (t ex F-skattsedel)                     26%

Tecknade ett skriftligt avtal för tilläggsarbeten                                                     20%

Kontrollerade om hantverkaren har gällande ansvarsförsäkring                               18%

Kontrollerade om hantverkaren är svartlistad                                                         13%

Kontrollerade att angivna certifieringar är korrekta                                                  9%

Avtalade om vite ifall arbetet inte är slutfört i tid                                                    5%

Läs mer om undersökningen på Villaägarnas webbplats

– För att öka tryggheten för våra medlemmar och skapa en sundare byggbransch har Villaägarna lanserat trygghetspaketet Garanterat Renoverat, som gör att du slipper oroa dig när du bygger om eller renoverar, säger Sofia Hellsing.

Läs mer om Garanterat Renoverat

Så genomfördes undersökningen:

Enkäten var ställd till mottagare av Villaägarnas nyhetsbrev och pågick under perioden 2014-02-13 tom 2014-03-10. Totalt antal respondenter: 2 586.

Julia Kronnäs, pressekreterare, telefon 072-222 056
Anna Emanuelssonpressekreterare: 070-146 70 10

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.