Varje småhus bidrar med 5 000 kr till kraftbolagens vinster

Fortums och Vattenfalls vinster steg första kvartalet 2009 jämfört med samma period 2008. En vanlig småhusägare kommer att bidra med mellan 5 200-5 400 kronor till kraftbolagens årsvinster, visar en ny rapport från Villaägarnas Riksförbund.

– Fortums vinstmarginal för elverksamheten är 35 procent. När det gäller Vattenfalls elproduktion är marginalen 78 procent. Vilken annan bransch kan uppvisa sådana siffror? Knappast en marknad med fungerande konkurrens, säger Jakob Eliasson, energipolitisk expert på Villaägarnas Riksförbund.

Villaägarnas Riksförbund har tagit fram en rapport som beskriver vad siffrorna betyder för ett vanligt hushålls energikostnader. Den visar att den sammanlagda vinsten för Fortums elverksamhet, det vill säga kraftproduktion, distribution och Markets, är 5,2 miljarder kronor. Vattenfalls elproduktion gör en vinst på 9,3 miljarder kronor.

När vinsten i Fortums elverksamhet relateras till volymen såld el blir vinsten 27 öre per kWh. Vattenfall i Norden gör en vinst på 26 öre per kWh. Det betyder att en vanlig villakund med en konsumtion om 20 000 kWh under 2009 kommer att bidra med 5 400 kronor till Fortums vinst och 5 200 kronor till Vattenfalls, givet samma lönsamhet under resten av året.

– En stor del av vinsterna kan hänföras till den prishöjande effekt som utsläppsrätterna har på elpriset. Under det första kvartalet i år har utsläppsrätterna höjt elpriset med ungefär 8 öre. Det betyder att Fortum gjort en extravinst på 1,5 mdr kr och Vattenfall 1,2 mdr kr till följd av systemet med utsläppsrätter, säger Jakob Eliasson.

– Det finns inget försvar för denna extra förmögenhetsöverföring från konsument till producent. Det är dags att kompensera hushållen för detta. Frågan är om det finns en politisk vilja att göra det, avslutar Jakob Eliasson.

Läs hela rapporten på www.villaagarna.se

För mer information kontakta:
Jakob Eliasson, energipolitisk expert, telefon 076-848 13 00
Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40