Villaägarna förvärvar Bra Byggare

Som ett led i kampen för en sundare byggbransch har Villaägarna förvärvat www.brabyggare.se, Sveriges ledande sajt för förmedling av kvalitetssäkrade hantverkare till konsumenter.

— Genom vårt förvärv av Bra Byggare tar vi ytterligare ett steg för att bidra till en bättre fungerande hantverkarbransch.  Sedan tidigare har vi bland annat hjälpt våra medlemmar med rådgivning och även avslöjat fuskande hantverkare i TV 4:s program Fuskbyggarna. Nu ska vi aktivt bidra till att förmedla hantverkare som håller vad de lovar och hjälpa seriösa byggföretag att få fler projekt, säger Hans Lemker, förbundsdirektör på Villaägarna.

Bra Byggare är landets ledande företag för förmedling av kvalitetssäkrade hantverkare. På företagets marknadsplats www.brabyggare.se förmedlas varje år c:a 15 000 arbeten värda över två miljarder kronor till de nära 3 000 seriösa företag som är anslutna till sajten. För konsumenter — framför allt småhusägare  är sajten gratis att använda. Villaägarna förvärvar aktiemajoriteten med en option att förvärva hela företaget Bra Byggare.

— Vår ambition är att både öka sajtens omsättning och att komplettera dagens erbjudande med fler tjänster som ytterligare bidrar till att småhusägare får ökad trygghet vid anlitande av hantverkare, avslutar Hans Lemker.

Villaägarnas riksförbund är en perfekt långsiktig partner för oss. Vi har ett starkt gemensamt intresse av att få en bättre fungerande hantverkarbransch där kvalitet ska löna sig och där seriösa byggföretag gynnas långsiktigt. BraByggare.se har jobbat med de här frågorna i över fem år redan och med de resurser och det kunnande som Villägarna tillför så hoppas vi kunna bli ännu bättre på att förmedla kvalitetssäkrade hantverkare. Vi ser en stor potential i den här kombinationen framåt, säger Johan Leth, VD BraByggare AB.

Hans Lemker, förbundsdirektör, telefon 0708-79 79 18
Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 0709-69 19 40

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 322 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.