Villaägarna kallar till kraftsamling mot orimliga energipriser!

Något är fel i Sveriges energimarknad. Snedvridna regeringsbeslut och EU-direktiv gör husägare till ständiga förlorare. El-ändena har under de senaste åren avlöst varandra. Dyr elhandel, stigande nätavgifter, hög energiskatt och ett osäkert energisystem drabbar särskilt småhusägare. Villaägarna, med sina 230 000 medlemshushåll, slår nu näven i bordet och kallar till kraftsamling mot orimliga energipriser!

Efterfrågan på el kommer öka på grund av stora industrisatsningar samtidigt som EU:s nya prissättningsmodell trissar upp priset i Sverige. Enligt Villaägarnas bedömning är det inte osannolikt att vi har dubbelt så dyra energikostnader 2030.

Nu får det vara nog!

Det är oacceptabelt att småhusägare får bära den stora kostnaden för Sveriges illa planerade elsystem, men där är vi nu. Villaägarnas Riksförbund ser hur den skeva energimarknaden drabbar våra medlemmar. Samtalen strömmar in om behov av hjälp i ett brett spektrum av problem – alla kopplade till dyr energi. Många känner sig maktlösa mot den svårbegripliga marknaden där du som kund inte kan göra rätt.

Villaägare behöver samlas och ställa krav!

Det har blivit dags att slå näven i bordet. Därför har Villaägarnas Riksförbund kallat förtroendevalda, medlemmar och icke-medlemmar till en kraftsamling mot orimliga energipriser. Kraftsamlingen sker i form av ett digitalt stormöte onsdag den 2 oktober klockan 18.00 där förbundsordförande Cecilia Reuter tillsammans med Håkan Larsson, samhällspolitisk chef, ger insikt i Sveriges energifiasko och svarar på frågor. Talar gör också Kjell Harbom, ordförande för villaägareföreningen Södra Vätterbygden, som ska inspirera till hur man kan driva energifrågor på lokal nivå.

Stort intresse för intitiativet

En inbjudan har skickats ut till medlemmar med uppmaning att bjuda in vänner och bekanta, och intresset har varit stort.

- Det är inget snack om att folket har fått nog av Sveriges skeva energimarknad där hushållen står som ständiga förlorare. Småhusägare drabbas hårt och letar nu efter sätt att påverka och ta makt över sin energiräkning. Där har vi på Villaägarna ett ansvar att samla och leda, säger Cecilia Reuter, förbundsordförande och avslutar:

- Hushållen förtjänar rimliga och förutsägbara energikostnader.

I samband med kraftsamlingen mot orimliga energipriser samlar Villaägarna in vittnesmål för hur husägare har drabbats av el-ändet och uppmanar alla att skicka in sina berättelser.

Kraftsamlingen blir startskottet för att sätta riktning, ställa krav på makthavare och förändra energimarknaden så att småhusägare inte längre ska behöva betala den stora kostnaden för sprickan i systemet.

När: Onsdagen den 2 oktober klockan 18.00-19.00

Hur: Digitals via Teams

Läs mer och dela din berättelse om hur el-ändet drabbat dig!

Anna Lindelöf, kommunikationschef Villaägarnas Riksförbund, 079-066 54 11