Villaägarna listar Sveriges bästa elhandlare

Pressmeddelande den 18 november 2010

Villaägarna listar Sveriges bästa elhandlare Den bästa elhandlaren under första halvåret 2010 var Karlstad Energi, visar en ny rapport från Villaägarnas Riksförbund. Bolaget erbjöd sina kunder lägst elpris under perioden. Rapporten visar även vilka elhandlare som kunderna bör ha undvikit.

– Karlstad Energi var under första halvåret 2010 Sveriges bästa elhandlare för fasta prisavtal på både ett och tre år. Bolagets agerande har inte bara gynnat deras kunder utan även andra, eftersom företaget har agerat prispressare på marknaden. Det dyraste bolaget under samma period var Mellanskånes Kraft, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Som mest kunde en småhusägare med en årlig elkonsumtion på 20 000 kWh spara 8 500 kr genom att välja rätt avtal.

– Vi vill synliggöra vilka företag som varit de bästa respektive sämsta prispressarna, så att kunderna kan välja rätt. Ökad rörlighet bland elkunderna förstärker konkurrensen och pressar marginalerna. Men de stora pengarna går fortfarande till kraftproducenterna och staten. För att verkligen sänka svenska folkets elräkningar krävs att politikerna sänker elskatten, säger Joacim Olsson.

Fast pris 1 år

Fast pris 3 år Bästa prispressare

Bästa prispressare Karlstads Energi AB

Karlstads Energi AB Kraft & Kultur i Sverige AB

Kraft & Kultur i Sverige AB Näckåns Energi AB

Skellefteå Kraft AB

Sämsta prispressare

Sämsta prispressare Mellanskånes Kraft AB

Mellanskånes Kraft AB Falkenberg Energi

E.ON Oskarshamn Energi AB

Öresundskraft

Villaägarna har för varje dag under första halvåret 2010 rankat det företag som har lägsta rörliga elpris som etta, det med näst lägst som tvåa, och så vidare. Detta fångar upp elhandlarens förmåga att vara billigare än sina konkurrenter, oavsett vilket generellt prisläge som gäller.

Läs hela rapporten på www.villaagarna.se

För mer information kontakta: Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40 Jakob Eliasson, energipolitisk expert, telefon 0768-48 13 00 Villaägarnas Riksförbund är en intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 321 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se.