Villaägarna positiva till amorteringskrav – om det utformas enligt ny modell

Villaägarna är försiktigt positiva till regeringens och Alliansens överenskommelse om ett nytt amorteringskrav. Med en annan modell, än den tidigare föreslagna, där amorteringskravet läggs på bankerna istället för enskilda hushåll,  skulle amorteringskravet kunna bidra till sundare drivkrafter på bolånemarknaden och lägre räntor för många bolåntagare.

Villaägarna har tidigare föreslagit att ett eventuellt amorteringskrav bör riktas mot bankerna, istället för mot enskilda hushåll. Om krav på skuldsättning ställs på bankernas totala bolåneportföljer, kan bankerna därefter nå målen i förhandling med kunderna. Kunder skulle uppmuntras till amorteringar med hjälp av lägre räntor.

- Med kravet riktat mot bankerna skulle hushållens amortering belönas på ett marknadsmässigt sätt, samtidigt som det skulle innebära ett mått av flexibilitet i privatekonomin. Hushåll har under vissa perioder inte möjlighet att amortera. Med vår lösning väljer bolåntagarna själva när de amorterar, samtidigt som de totala målen om högre amorteringstakt för  bolånekollektivet skulle nås, säger Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarna.

I samband med dagens möte om amorteringskrav mellan Alliansen och regeringen skrev Jakob Forssmed, Kristdemokraternas ekonomisk-politiske talesperson, en debattartikel på SvD Brännpunkt, om hur ett nytt amorteringskrav skulle kunna utformas. Förslaget som Forssmed la fram är samma lösning som Villaägarna länge drivit – att ett amorteringskrav inte borde riktas direkt emot hushållen, utan mot bankerna.

- Finansinspektionens amorteringskrav, som skulle slagit mot hushållen, hade skapat osunda inlåsningseffekter när nya lån fick sämre villkor än befintliga. En modell som istället riktar sig mot bankerna ger garanterat lägre skuldsättning i hushållen, lägre räntor för många bolånekunder och sundare drivkrafter för bankerna. Vi är hoppfulla inför den fortsatta diskussionen, säger Jakob Eliasson.

Jakob Eliasson, samhällpolitisk chef, 076-848 13 00
Julia Kronnäs, pressekreterare, 072-222 04 56

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.