Villaägarna positiva till ny dom som dömer ut enstegstätade fasader

I förra veckan meddelade Eksjö tingsrätt dom i ett fall med 23 husägare i Svedala vars hus byggts med enstegstätad fasadkonstruktion. Domen innebär att Myresjöhus ska betala reparationskostnaderna på 300 000 – 400 000 kronor per hus.

Enstegstätade putsade fasader är en fuktkänslig väggkonstruktion med puts på bakomliggande träregelvägg. Det saknas luftspalt, som kan leda bort regn och fukt. Avsaknaden av luftspalt gör att enstegstätade fasader är mycket känsliga för fukt, om fogar inte håller tätt eller sprickor uppstår i putsen.

- Det är glädjande att Myresjöhus ska betala reparationskostnaden för ombyggnad till fasader med luftspalt. Tingsrätten anser att man inte kan bygga hus till konsumenter med en konstruktion som inte är tillräckligt utprövad innan den används, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

En rådman vid tingsrätten anser dock att Myresjöhus inte har gjort något fel då man använt en byggmetod som vid tiden för byggnationerna var erkänd av hela byggbranschen. Sannolikt kommer därför diskussionerna om vem som ska bära ansvaret för enstegstätade fasader att fortsätta framöver.

- Sedan tidigare finns en dom från Helsingborgs tingsrätt som gick konsumenternas väg och även om Eksjö tingsrätt inte var helt enig, känns det bra med ytterligare en dom som går i rätt riktning, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

Ulf Stenberg, chefsjurist, telefon 070-251 20 90
Henrik Fahlgren, presskontakt, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 323 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.