Villaägarna säger nej till ny fastighetsskatt

En statlig utredning kommer att föreslå att en ny fastighetsskatt införs. Enligt förslaget ska småhusägare varje år betala skatt utifrån fastighetens storlek. Förslaget innebär en återgång till godtycke och oförutsägbarhet i boendebeskattningen, anser Villaägarna.

Regeringen tillsatte 2011 en utredning med uppdrag att utreda hur taxeringssystemet för småhus kan avvecklas. Villaägarnas Riksförbund, som haft insyn i utredningens arbete genom en expert, kan avslöja att utredningen kommer att föreslå att bostäder framöver ska beskattas per kvadratmeter boyta och tomtyta. Taket för beskattning av småhus höjs från nuvarande 6 825 kronor till 10 000 kronor.

Villaägarna avvisar utredningens kommande slutsatser av flera skäl:

• Förslaget innebär att man överger dagens tak för fastighetsavgiften, ett av de viktigaste inslagen i 2008 års fastighetsskattereform för att skapa långsiktig trygghet.
  • Den nya fastighetsskatten baseras på hela åtta olika parametrar som nuvarande och framtida regeringar kan höja när behovet av ökade intäkter uppstår. 100 000-tals småhusägare får sitt skatteuttag höjt med flera tusen kronor när taknivån höjs och skatteuttaget fördelas om mellan små och stora fastigheter.
  • Skillnaden i beskattning mellan småhus och flerbostadshus fortsätter att öka. Redan idag betalar en småhusägare fem gånger högre skatt än en bostadsrättsägare med lyxvåning på Strandvägen i Stockholm.

- Den här utredningens uppdrag var att avskaffa taxeringssystemet, och därmed göra det svårare för nuvarande och kommande politiker att beskatta bostäder på ett orimligt sätt. Att då istället föreslå ett helt nytt system som innebär omedelbara skattehöjningar för stora grupper och underlättar för fortsatta höjningar anser vi vara helt oacceptabelt, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör Villaägarnas Riksförbund.

Villaägarna anser att regeringen skyndsamt bör ge utredaren tilläggsdirektiv som klargör att utredningens uppdrag är att föreslå författningsändringar som innebär att taxeringssystemet avskaffas ensidigt och att fastighetsavgifterna fryses på nuvarande nivå och därefter indexeras. Tilläggsdirektiven bör rimligen också innehålla en förlängning av uppdraget för utredaren som annars löper ut i augusti.

Läs mer på www.villaagarna.se/fastighetsskatt

Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99

Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 322 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.