Villaägarna startar kampanj mot höga flyttskatter

Villaägarnas Riksförbund inleder i dag en kampanj mot höga flyttskatter. På www.flyttskatter.se beskrivs flyttskatternas skadliga inverkan på bostadsmarknaden. Besökare kan med hjälp av en räknesnurra räkna ut sin egen flyttskatt, dela resultat och diskutera på sociala medier, samt skriva under ett upprop.

Flyttskatterna låser in äldre i hus som blivit för stora för dem, samtidigt som yngre har svårt att över huvud taget ta sig in på bostadsmarknaden. En avveckling av flyttskatterna skulle höja rörligheten på bostadsmarknaden, och göra det lättare för alla att flytta till ett boende som passar behoven, säger Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarnas Riksförbund.

På grund av extremt höga flyttskatter har Sverige enligt Handelns utredningsinstitut lägre rörlighet på bostadsmarknaden och lägre nyproduktion av bostäder än andra europeiska länder. Sedan flyttskatterna höjdes från 2008 har rörligheten dessutom minskat med ungefär 60 000 flyttar per år.

Många av dagens villahushåll är 40-talister som ägt sina småhus sedan 70-talet. De har länge förväntats flytta till mindre bostäder vilket i sin tur skulle lett till ett ökat byggande. Men uppgången av byggandet av bostadsrätter och hyresrätter har helt uteblivit. Istället ökar förekomsten av seniorlån – det vill säga att äldre hushåll belånar sina småhus för helt annan konsumtion.

- Bostadsbristen borde vara en av de stora valfrågorna. Vi hoppas att vår kampanj kommer att visa att hela bostadsmarknaden lider av att det är så dyrt att flytta, säger Jakob Eliasson.

Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef, telefon 076-848 13 00
Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.