Villaägarna utser Sveriges bästa elhandlare

Pressmeddelande den 5 mars 2010

Villaägarna utser Sveriges bästa elhandlare 2009 års bästa elhandlare var Uppsala El, Skellefteå Kraft och Varberg Energi, visar en ny rapport från Villaägarnas Riksförbund. Det var dessa bolag som under året konsekvent erbjöd sina kunder lägst elpris. Rapporten visar även vilka elhandlare som kunderna bör ha undvikit 2009.

– Uppsala El var fram till dess att bolaget blev uppköpt helt överlägsen sina konkurrenter i att erbjuda ett lågt rörligt elpris. Från september togs denna position över av Skellefteå kraft. Bolagens agerande har inte bara gynnat deras kunder utan även andra, eftersom företagen har agerat prispressare på marknaden, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

En småhusägare med rörligt elpris och en elkonsumtion på 20 000 kWh per år kunde 2009 genom att byta från ett av de dyrare elhandelsbolagens till Uppsala El, Skellefteå Kraft eller Varberg Energi spara upp till 1750 kronor.

För varje dag under 2009 har det företag som har dagens lägsta rörliga elpris rankats som etta, det med näst lägst som tvåa, och så vidare. Detta fångar upp elhandlarens förmåga att vara billigare än sina konkurrenter, oavsett vilket generellt prisläge som gäller. Uppsala El – som i slutet av sommaren köptes av Telge – låg konsekvent i topp.

– Men det finns också elhandlare som konsekvent hör till de dyraste. Vi vill synliggöra vilka företag som varit de bästa respektive sämsta prispressarna, så att kunderna kan välja rätt. Aktiva kunder kan både spara pengar och bidra till hårdare konkurrens, vilket alla tjänar på. Detta är vad konsumenterna kan göra själva, men hushållens kostnader skulle kunna sänkas mer om politikerna sänkte elskatten, som är en tung börda för många, avslutar Joacim Olsson.

Läs rapporten "Årets elhandlare 2009" (pdf).
Läs rapporten "10 elhandlare du nog inte borde valt 2009…" (pdf)

För mer information kontakta: Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40 Jakob Eliasson, energipolitisk expert, telefon 0768-48 13 00

Villaägarnas Riksförbund är en intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 321 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se.

Taggar: