Villaägarna varnar för ny byggskandal

De skador som uppdagades i enstegstätade fasader* är en av Sveriges största byggskandaler och har hittills kostat miljarder. Nu riskerar även den nya varianten, dränerade enstegstätade fasader, att drabbas av fuktskador. Men enligt en rapport från Villaägarna finns det sätt att undvika fukten.

Villaägarna känner inte till om byggföretagen har utvärderat hur de dränerade enstegstätade fasaderna fungerar fuktmässigt. Eftersom det är oklart och många hus byggs med dränerade enstegstätade fasader, har Villaägarna Produktgranskning utvärderat fasadernas fuktegenskaper.

- Syftet med undersökningen är att undvika att villaägare och andra konsumenter drabbas av ytterligare en stor byggskandal med enstegstätade fasader, säger Johan Smeds, Villaägarnas byggnadstekniska expert.

Villaägarnas undersökning visar att det finns risk för påväxt av mögel i dränerade enstegstätade fasader. En väl ventilerad tvåstegstätad fasad med klimatskiva av mineralull fungerar mycket bättre fuktmässigt.

- Vår undersökning gör att byggbolag har svårt att hävda att fuktskador i dränerade enstegstätade fasader kommer som en överraskning, säger Johan Smeds.

Mot bakgrund av allmänhetens låga förtroende för enstegstätade fasader och att Högsta domstolen dömt ut konstruktionen, säljs inte de nya riskkonstruktionerna under benämningen dränerade enstegstätade fasader.

- Istället kallas de numera för tvåstegstätade fasader, vilket är missvisande, säger Johan Smeds.

Enstegstätade fasader introducerades på marknaden utan någon utvärdering av hur de fungerade fuktmässigt. Enligt Högsta domstolens domar om enstegstätade fasader måste en byggentreprenör som använder sig av en ny konstruktion försäkra sig om konstruktionens hållbarhet innan metoden används.

- Eftersom vår undersökning visar varför de dränerade enstegstätade fasaderna är bristfälliga, blir det svårt för byggbolag att använda konstruktionerna utan att ta ansvar för bristerna, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.

Under 1990- och 2000-talet byggdes cirka 22 000 nya småhus och 144 000 nya lägenheter i flerfamiljshus med enstegstätade fasader. Många av dem drabbades av fuktskador.

* Enstegstätade fasader används på putsade hus. Där fungerar det yttersta skiktet på fasaden både som regn- och vindskydd. I en tvåstegstätad fasad skiljs regnskydd och vindskydd åt med en dränerande luftspalt. Enstegstätade fasader saknar luftspalt.

Bilagor

Rapporten ”Risk för fuktrelaterade skador i dränerade enstegstätade fasader” av S. Olof Mundt-Petersen, Polygon|AK-Konsult

Johan Smeds, byggnadsteknisk expert, Villaägarna, 010-750 01 27

Ulf Stenberg, chefsjurist, Villaägarna, 070-251 20 90

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 311 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Sollentuna. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Sollentuna, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se Följ oss på Facebook och Twitter

Taggar:

Att äga sitt hus betyder olika saker beroende på vem du frågar. För någon kan det handla få skapa sitt drömboende, för andra en rent praktisk lösning på ett problem. Oavsett synsätt ställer husägande stora krav på dig. Du ska på egen hand eller tillsammans med din familj ta det fulla ansvaret för din boendesituation. Vi är alla olika. Det som är lätt för någon är svårare för någon annan. Och vissa problem går inte ens att lösa utan att man går ihop och säger ifrån tillsammans. Därför finns Villaägarna. Vi hjälper dig. Världen omkring oss förändras, vi blir äldre, familjen växer. Det enda säkra är att vi alltid, på ett eller annat sätt, behöver någon att lita på när det blåser. Sedan 1952 har vi oavbrutet arbetat för att göra din vardag enklare. Problemen har skiftat över tiden. Men behovet av hjälp och stöd är konstant. När fastighetsskatten gjorde att många inte klarade av att bo kvar i sina hus arbetade vi hårt för rimligare villkor. Vi rycker ut när enskilda hamnar i kläm: skojarföretag som försöker blåsa dig eller kommuner som vill ha hundratusentals kronor i avgift för en väg som alla har behov av. Vi finns där. När vi sett hur olika marknader inte fungerat på ett bra sätt för dig som konsument, så har vi gett oss in i getingboet. Vi har lanserat en egen försäkring, en bank och garantier för att du ska slippa få problem med hantverkare. Allt detta har vi gjort för att lyfta problemen från dina axlar, i mer än 60 år. Vilka problemen är imorgon vet varken vi eller någon annan. Men räkna med att vi kommer att ta oss an dem också. --- Villaägarna är en rikstäckande konsument- och intresseorganisation som genom opinionsbildning, expertrådgivning och medlemsförmåner arbetar för att förbättra villkoren för landets småhusägare. Villaägarna är partipolitiskt oberoende och har 311 000 medlemshushåll.