Nyhet: Plura lanserar alkoholfri glögg

Report this content

Konstnären, artisten och författaren Plura har skapat en alkoholfri glögg till jul. Pluras alkoholfria från Vinfabriken är gjord av blåbär och svarta vinbär som fått en rejäl dos traditionella julkryddor. Den nya glöggen når dagligvaruhandeln i hela landet i slutet av oktober.

Per ”Plura” Jonsson har många strängar på sin lyra och förutom ett liv som artist, låtskrivare, konstnär, författare och tv-profil har han ett stort och genuint intresse för mat och dryck.

Genom åren har det blivit flera kokböcker och matlagningsprogram och intresset för god dryck har bidragit till lansering av kvalitetsvin från Rioja, klassisk akvavit och starkvinsglöggen Plura Torpets glögg som förra året lanserades via Systembolagets beställningssortiment. I år har Plura för första gången skapat en alkoholfri dryck.

– För mig handlar julen om att umgås med familj, barn och vänner, säger Plura Jonsson. Därför är det även viktigt med en bra alkoholfri glögg så att alla i sällskapet får något gott i glasen. Jag är svag för traditioner, inte minst julen, vilket också märks i min glögg. Den smakar helt enkelt som en klassisk glögg ska smaka.

Pluras alkoholfria tillverkas av Vinfabriken i Götene på blåbär och svarta vinbär med traditionell glöggkryddning. Det ger en söt, fruktig och kryddig glögg med inslag av russin, lingon, svarta vinbär, kardemumma och kanel. Eftersom glöggen är gjord på bärjuice kan den med fördel både drickas varm och kyld samt givetvis spetsas efter behag.

Pluras alkoholfria från Vinfabriken finns från slutet av oktober i dagligvaruhandeln bland annat hos Coop, Bergendahls och Axfood samt i utvalda ICA-butiker. Det rekommenderade priset för en flaska på 75cl är 34,90 kronor.

För mer information kontakta:
Filip Lundquist, marknadsansvarig Umida Group
Mail: filip.lundquist@umidagroup.com

Om PLURA
Plura Jonsson är uppväxt i Norrköping. Under 70-talet fick han sitt genombrott som sångare och låtskrivare i bandet Eldkvarn som i dag räknas till ett av landets mest klassiska rockband. Pluras låtar har tolkats av alla från Petra Marklund till Sven-Ingvars och Peter LeMarc. De senaste åren har Plura blivit mer folkkär än någonsin genom tv-program som ”Pluras kök” ”Mauro och Pluras tågluff” och ”Pluras jul”. Han har även givit ut fem kokböcker och den självbiografiska ”Resan genom ensamheten”.

Om Vinfabriken Sverige AB
Vinfabriken är ett varumärke som står för hög kvalitet samt lokal och hantverksmässig produktion. Vinfabriken startade 2009 men en enda produkt, Smålandsglögg. Idag har Vinfabriken en stor portfölj inom främst glögg som säljs i Sverige, Finland, Norge och Tyskland. Vinfabriken strävar alltid efter en hållbar tillverkning och lanserade nyligen Systembolagets första ekologiska lågalkoholsnaps.

www.vinfabriken.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

– För mig handlar julen om att umgås med familj, barn och vänner. Därför är det även viktigt med en bra alkoholfri glögg så att alla i sällskapet får något gott i glasen.
Plura Jonsson.
Plura Jonsson