Sveriges första snaps med låg alkoholhalt

1 mars lanseras Vinfabrikens EKO Snaps med 25 procent alkohol på Systembolaget. Det är en svensk ekologisk snaps som fått en klassisk kryddning av dill, fänkål och kummin.

De senaste åren har trenden med drycker som innehåller en lägre alkoholhalt vuxit sig allt starkare, speciellt inom vin och öl. För att möta efterfrågan inom spritsegmentet har Vinfabriken skapat den första svenska snapsen med en alkoholhalt under 30 procent.

– Det finns mängder av anledningar till att välja en snaps med lägre alkohol, säger Mattias Johannesson, som är produktansvarig på Vinfabriken. Från att man vill minska alkoholmängden och kalorierna till att många faktiskt föredrar en mindre spritig snaps. När eldigheten minskar blir också smaken på snapskryddorna mer framträdande.

Vinfabriken EKO Snaps har fått en klassisk svensk smaksättning med dill, kummin och fänkål för att passa till årets alla snapshögtider så som påsk, midsommar och jul. Snapsen fungerar även väl som dryck till hårdostar och kryddstarka ostar. Vinfabriken EKO Snaps passar bäst att serveras rejält kyld.

Doften i snapsen har påtagliga toner av både örter och kryddor. Smaken är ren, komplex och fyllig med tydlig karaktär av kummin och dill samt inslag av fänkål, anis och citrus. Eftersmaken är lång och generös med en mild hetta som ger behagligt avslut.

Vinfabrikens EKO Snaps tillverkas på Västgötaslätten och kommer i en flaska på 500 ml och kostar 189 kronor för 50 cl. Lansering sker 1 mars och artikelnumret hos Systembolaget är 304-02.

För frågor vänligen kontakta:
Mattias Johannesson, Produktansvarig på Vinfabriken AB
Mail: mattias@gotenevsf.se

Om Vinfabriken Sverige AB
Vinfabriken startade 2009 med tillverkning av Smålandsglögg som enda produkt. Under åren har utbudet vuxit och omfattar idag flera olika glöggsorter, och blanddrycker samt importverksamhet av vin och sprit från främst Italien. Idag är Vinfabriken en del av Umida Group AB koncernen med produktion i Götene.
www.vinfabriken.se, www.umidagroup.com

Det finns mängder av anledningar till att välja en snaps med lägre alkohol. Från att man vill minska alkoholmängden och kalorierna till att många faktiskt föredrar en mindre spritig snaps. När eldigheten minskar blir också smaken på snapskryddorna mer framträdande.
Mattias Johannesson, produktansvarig på Vinfabriken