Vinguiden välkomnar en rättslig prövning

Report this content

Systembolaget har i ett pressmeddelande den 31 januari meddelat att bolaget skickar ett varningsbrev till Vinguiden och hotar med rättsliga åtgärder. Vinguiden bestrider att företagets verksamhet på något sätt skulle strida mot de svenska alkoholbestämmelserna och Systembolagets särställning. Tvärtom går det att ifrågasätta om inte Systembolagets försök att stoppa Vinguidens verksamhet strider mot EU:s bestämmelser om varors fria rörlighet inom den europeiska unionen.

-Vi välkomnar en rättslig prövning av vår verksamhet som fungerat smidigt utan problem för vinleverantörer, Systembolaget och de svenska vinkonsumenterna sedan 2007, säger Magnus Bergqvist, VD för Vinguiden.

Vinguiden är en privatägd internetbaserad informationssajt om viner, med ca 120 000 användare och medlemmar, som även förmedlar beställningar till Systembolagets beställningssortiment. Detta sortiment, som omfattar ca 10 000 artiklar, har bidragit till att svenska konsumenter har ett av världens största urval av viner att välja på. Varorna i beställningssortimentet ägs emellertid inte av Systembolaget utan av de vinimportörer som är versamma på den svenska marknaden. Även lagerhållningen och distributionen av dessa viner säkerställs och finansieras av importörerna.

Vinguiden menar att Systembolaget inte kan hävda något beställningsmonopol, särskilt inte på varor de inte äger.

-Vi respekterar fullt ut Systembolagets ensamrätt på slutförsäljning till konsument av vin, starköl och sprit. Vi gör inget intrång på Systembolaget eller deras sajt. Det vi gör är att förenkla för svenska konsumenter att skapa konton på Systembolagets sajt och genomföra sina beställningar där, säger Magnus Bergqvist.

Vinguiden levererar inga varor direkt till konsument, alla beställningar går via Systembolaget och hämtas ut av kunderna på sedvanligt sätt i Systembolagets försäljningsställen.

Vinguiden har inget problem med att inför relevanta myndigheter och domstolar, inklusive EU:s myndigheter och rättsliga instanser, visa att dess verksamhet inte står i strid med utan bidrar till ett bättre uppfyllande av Sveriges överenskommelser med EU. Vinguiden och vinimportörernas verksamhet ger de utländska vinproducenterna ökat tillträde till den svenska marknaden, med respekt för Systembolagets monopol på detaljförsäljning till slutkonsument.

-Vi vill tillsammans med landets duktiga vinimportörer och Systembolaget utveckla vininformation och beställning via e-handel för svenska konsumenter. Det är tråkigt att Systembolaget vill motarbeta oss och i förlängningen de svenska vinimportörerna, som har bidragit till att Sverige fått världens kanske bredaste sortiment av viner och kvalitetsdrycker med alkoholinnehåll, säger Magnus Bergqvist.

Ytterligare upplysningar:

Vinguidens VD Magnus Bergqvist 070 – 482 07 33