• Vinnova/

Hur kan du få del av EU:s forskningsfinansiering? – Sista stoppet på VINNOVAs EU-informationsturné på YKI i Stockholm den 25 maj

Report this content

171 företag, institut och universitet i Stockholms län har hittills fått 367 miljoner euro i forskningsfinansiering från EU:s sjunde ramprogram för forskning och utveckling, FP7. Mest framgångsrika i länet är Karolinska institutet, KTH och Stockholms universitet. Hur kan du få del av EU:s forskningsfinansiering? VINNOVA kommer till YKI i Stockholm den 25 maj för en informationsdag om EU:s forskningsprogram.

VINNOVA har under våren varit ute på en informationsturné om de europeiska FoU-programmen och besökt sju platser från Umeå i norr till Lund i söder. Sista turnéstoppet är den 25 maj på YKI i Stockholm och under informationsdagen får du en översikt över möjligheterna för forskningsfinansiering inom EU:s FoU-program samt tips kring hur du lyckas med en ansökan.

Under dagen medverkar VINNOVAs nationella kontaktpersoner för FP7 och representanter från SP samt YKI. Dessutom kommer Fredrik Johansson, chef för Life Science och Kemiindustrisektionen på YKI, Anders Larsson, affärsutvecklare på Material och Färgsektionen på YKI samt Lennart Jansson, VD Firefly, att dela med sig av sina erfarenheter från deltagande i EU-projekt.

Informationsdagen riktar sig inte bara till universitetsforskare utan också till forskare på företag, myndighet, institut eller personer som är allmänt intresserade av EU:s forskningsstöd.

Det sjunde ramprogrammet är nu inne på sitt sista år och årets budget på ca 8 miljarder euro är hittills den största sedan ramprogrammets start 2007. FP7 är idag en av de största externa finansiärerna av forskning i Sverige.

Plats:                  YKI, Drottning Kristinas väg 45, Stockholm

Tid:                       10.00 (registrering från 09.30)

Program:

10.00  Introduktion - Vad är FP7, vilka är möjligheterna till forskningsfinansiering? Hur lyckas man med en FP7-ansökan?

11.30                   Lunch

12.30                   Erfarenheter från pågående EU-projekt . Möjligheter för små och medelstora företag inom EU:s FoU-program

13.45                   Kaffe och mingel

Se hela programmet för YKI Stockholm på vår webbplats. Mer information om informationsturnén och webbsändningarna från tidigare informationsdagar finns på: www.vinnova.se/infoturne2012