Krisåren slog hårt mot fordonsindustrin

Report this content

I spåren av den ekonomiska krisen minskade antalet anställda i fordonsindustrin med 21 procent. Totalt försvann 24 000 arbetstillfällen från branschen under åren 2006- 2010. Däremot klarade Volvo Lastvagnar och Scania konjekturnedgången relativt väl. Även exporten inom branschen har återhämtat sig nästan helt. Det visar VINNOVAs rapport ”Företag inom fordonsindustrin 2006-2010”.

Enligt rapporten sysselsatte fordonsindustrin cirka 117 000 personer år 2006, vilket sjönk till 93 000 personer under de ekonomiska krisåren. Det är främst arbetstillfällen som är direkt kopplade till personbilar som gått ner rejält.

Nedgången kan förklaras bland annat med att den internationella konkurrensen ökat. Konkurrensen kommer främst från tillväxt- och lågkostnadsländer som erbjuder lägre lönekostnader än Sverige, inom såväl produktion som kunskapsintensiv verksamhet. Samtidigt syns en kraftig marknads­tillväxt i framför allt stora länder som Brasilien, Ryssland, Indien och Kina (BRIC).

Fordonsindustrin är i hög grad påverkad av utvecklingen. De stora fordons­tillverkarna i Sverige har idag huvudansvar för hela processen, de utvecklar olika typer av fordon från koncept till färdig produkt. Fordonsindustrin är beroende av ett fungerande system som bland annat inkluderar transport och logistiklösningar, kompetensförsörjning, forskning vid lärosäten och institut samt leverantörer.

Svensk export av motorfordon, släpfordon och påhängsvagnar omsatte 141 miljarder kronor år 2011. Konjunkturnedgången 2009 ledde till kraftigt minskad export men den har i stor utsträckning återhämtat sig sedan dess.

Tillverkarna av tunga fordon som lastbilar är också beroende av den globala konjunkturen men enligt rapporten har tillverkarna av ”kompletta fordon”, som Volvo Lastvagnar och Scania, klarat konjunkturnedgången relativt väl.

Efter 2010 har Scania, Volvo och Volvo Personvagnar ökat sin försäljning och medarbetarstyrka. Scania och AB Volvo ökade med nästan 10 procent eller 3 411 personer i Sverige under 2011 men även Geely-ägda Volvo Personvagnar ökade antalet anställda med över 10 procent till 14 550.