Gårdsförsäljning av vin blir verklighet redan i sommar

Report this content

Sveriges största näthandel för vin vill införa gårdsförsäljning redan i sommar – ett år före regeringens utlovade reform. Det är helt lagligt genom att Vinoteket har speciella resurser för att både ta emot och leverera beställningarna från de svenska vinproducenterna.

Förra veckan kom regeringens förslag om att tillåta försäljning av öl, vin och sprit på svenska gårdar, bryggerier och destillerier från och med våren 2025. Men, gårdsförsäljning blir verklighet redan i sommar. Iallafall för de svenska vingårdar som nu har inlett ett samarbete med online-vinbutiken Vinoteket.

– Vi har under en tid haft kontakt med flera vingårdar i Skåne som varit frustrerade över att utredningen kring gårdsförsäljning tagit lång tid. Så, för att stötta dem, har vi gemensamt arbetat fram ett initiativ där de kan erbjuda sina viner via oss. Ett samarbete vi är mycket glada och stolta över, berättar Anders Signell, vd på Vinoteket.

Vingårdsbesökaren kan alltså redan nu lägga en beställning på önskat antal flaskor vin direkt efter guidad tur och provsmakning på gården. Vinerna levereras några dagar senare till den adress som besökaren angett.

Karin Birch på Åhus Vingård, som är en av de vingårdar som omfamnat möjligheten, menar att samarbetet med Vinoteket gynnar svensk vinnäring och kommer att vara till stor hjälp inför den stundande turistsäsongen.

– Vi tror absolut att det ger ett mervärde för våra besökare att kunna köpa vingårdens viner på plats. I år är det i form av gårdsförsäljning online med hjälp av Vinoteket, nästa år hoppas vi att - utöver en guidad tur i vingården och provsmakning - även kunna erbjuda våra besökare att köpa med sig några flaskor av gårdens vin direkt i handen.

Även Annette Ivarsson på Arilds Vingård är positiv till att deras viner nu finns tillgängliga på Vinoteket.

– Det känns bra, det för oss ett steg närmare gårdsförsäljning, menar hon.

Initiativet strider inte mot några regler. Vinoteket erbjuder sedan 11 år tillbaka en nätbutik med hemleverans av vin, helt lagligt. Vinet skeppas från Danmark och svensk moms och skatt är betald när vinet når slutkunden.

– När regeringens förslag om gårdsförsäljning lanseras nästa vår betyder inte det att vingårdarna behöver välja det ena eller det andra sättet att sälja sitt vin. Vi tror att vissa besökare föredrar att få vinet hemlevererat istället för att ta det med sig och då är Vinotekets tjänst ett perfekt komplement, menar Anders Signell.

Karin Birch håller med.

– Jag ser ingen konflikt mellan Vinotekets erbjudande och ett eventuellt positivt slutbesked om gårdsförsäljning. De olika kanalerna borde kunna samexistera.

Anders Signell tror snarare att lärdomarna från online-gårdsförsäljningen kan vara till hjälp för att bättre förstå kundernas beteenden och köpmönster.

– Det här är ett bra sätt att testa gårdsförsäljning. Vi hoppas att våra erfarenheter i det här initiativet kan bidra till det förslag som regeringen arbetar med och som blir verklighet nästa år.

För mer information:

Anders Signell, vd för Vintjänsten: anders@vinoteket.com, 072-572 20 10

Sarah Djerf, presskontakt Vinoteket: sarah@vinoteket.com, 076-024 18 50

Karin Birch, Åhus Vingård: info@ahusvingard.se, 073-3958731

Annette Ivarsson, Arilds Vingård: info@arildsvingard.se, 042-346420

Vinoteket är Sveriges största vinbutik på nätet och har levererat hem vin till dörren i 10 år. Vi har närmare 1000 olika viner från hela världen. Viner från ett 20-tal länder, över 70 olika regioner och hundra druvsorter. Förra året (2023) placerade vi totalt cirka 3 miljoner flaskor vin på svenskarnas middagsbord. Utöver vin finns även öl, alkoholfria drycker och starksprit i vår butik. Vinoteket ägs av Vintjänsten, där även premiumtjänsten Winefinder ingår. Se mer på Vinoteket.com