Nu blir vinerna ännu dyrare

Report this content

1 september sker ytterligare en prishöjning på flera viner i Systembolagets sortiment. Det beror främst på att inköpskostnaderna ökar för leverantörerna då svenska kronan tappar i värde. Sommelieren Niclas Tuomela på Vinsmart.se har listat de storsäljande vinerna som höjer priset mest.

För tredje gången, bara i år, höjs nu priset på flera populära viner. Vid årsskiftet ökade priset på samtliga viner på Systembolaget då alkoholskatten höjdes. Därefter valde flera leverantörer att höja sina priser i mars på grund av ökade kostnader. 1 september är det dags igen då ett flertal viner återigen blir dyrare.

Sommelieren Niclas Tuomela på Vinsmart.se arbetar med att utbilda och inspirera kring vin på bland annat vinmässor, YouTube, Instagram och Facebook. För att underlätta för Sveriges konsumenter har han listat förändringarna på flera av de mest säljande vinerna.

– Den nya höjningen beror främst på den allt svagare kronan som gör det dyrare för leverantörerna att importera vin till Sverige. Men även vinproducenterna fortsätter att höja sina priser då kostnaderna för allt från druvor till förpackningar fortsätter öka, säger Niclas Tuomela, sommelier på Vinsmart.se. För dem som vill spara en slant kan det därför vara värt att handla inför höjningen.

Bland storsäljarna på bag-in-box ökar Chill Out Cabernet Sauvignon samt Chill Out Chardonnay mest med 20 kronor vardera från 219 kronor till 239 kronor. Bland de dyrare flaskorna ökar exempelvis den efterfrågade Joseph Drouhin Chassagne-Montrachet på flaska med 270 kronor från 629 kr till 899 kronor vilket är en höjning med 43 procent.

Storsäljande BOXAR som höjer priset
Art nr Namn   Tidigare pris   Pris från 1/9             Höjning
2228008 CHILL OUT Chardonnay Australia               219 kr               239 kr                  20 kr
687308 CHILL OUT Cabernet Sauvignon Australia               219 kr               239 kr                  20 kr
290308 Chapel Hill Riesling Sauvignon Blanc               198 kr               209 kr                  11 kr
7842108 Lisa 1503               184 kr               194 kr                  10 kr
2213908 Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc               269 kr               279 kr                  10 kr
5178808 Lisa 1503 Bianco D'Artista               179 kr               189 kr                  10 kr
2297308 il Nostro Catarratto Chardonnay               209 kr               219 kr                  10 kr
264808 Maze Shiraz Cabernet Sauvignon               219 kr               229 kr                  10 kr
2213808 Les Fumées Blanches Rosé               259 kr               269 kr                  10 kr
7405008 Mulderbosch Cabernet Sauvignon Rosé               259 kr               269 kr                  10 kr

Storsäljande FLASKOR som höjer priset

Art nr Namn  Tidigare pris    Pris från 1/9             Höjning
7038001 Louis Massing Brut               249 kr               269 kr                  20 kr
772501 Clotilde Davenne Brut Extra Crémant de Bourgogne               155 kr               169 kr                  14 kr
5026001 Hola MZ Cava by Måns Zelmerlöw                 99 kr               109 kr                  10 kr
5058001 Dominio Alto Cava Brut Organic                 79 kr                 89 kr                  10 kr
5164101 Sofia y Sebastian Cava is Best Enjoyed with Friends Organic                 79 kr                 89 kr                  10 kr
7349801 Casteloro Valpolicella Ripasso Superiore                 99 kr               109 kr                  10 kr
7684501 Fortellino Ripasso Superiore                 99 kr               109 kr                  10 kr
535201 Casalforte Ripasso               109 kr               119 kr                  10 kr
756701 Rotari Brut Riserva               129 kr               139 kr                  10 kr
747001 Loxarel A Pèl Classic Penedes Brut Nature Reserva               129 kr               137 kr                    8 kr

FYNDEN - produkter som höjer mest i procent

Art nr Namn  Tidigare pris    Pris från 1/9             Höjning
564801 Chassagne-Montrachet Joseph Drouhin               629 kr               899 kr                270 kr
7530801 Laurent-Perrier Millésimé Brut               649 kr               899 kr                250 kr
7736601 La Chouette de Champillon Blanc de Noirs               296 kr               349 kr                  53 kr
265501 Pietrarizzo Tornatore               199 kr               249 kr                  50 kr
7307701 Guldkula Premier Cru               329 kr               379 kr                  50 kr
3222901 Fonterutoli               139 kr               179 kr                  40 kr
231101 Elias Mora Crianza               150 kr               189 kr                  39 kr
7912501 Ecoltura Valpolicella                 85 kr               119 kr                  34 kr
645501 Garzón Tannat de Corte                 99 kr               119 kr                  20 kr
222401 Casal Mor Baga               100 kr               120 kr                  20 kr

Mer information och listor över samtliga omnämnda viner finns på www.vinsmart.se

För mer information kontakta:
Niclas Tuomela, sommelier och inspiratör på Vinsmart.se
Mail: nicke@vinsmart.se

Om Vinsmart
Vinsmart har sedan 2015 väglett och inspirerat konsumenter till smartare kombinationer av mat och vin, allt för de bästa upplevelserna och mest valuta för pengarna. Niclas Tuomela har sedan starten träffat tiotusentals människor på landets olika vinmässor och dessutom inspirerat och svarat på frågor via sociala medier och Vinsmarts övriga kanaler. Snabbast växande just nu är Vinsmarts YouTube-kanal där Nicke regelbundet berättar om hur hans erfarenheter från Sveriges Mästerkock och hans långa bakgrund som sommelier inom restaurangbranschen kommer konsumenterna till nytta - helt enkelt gör dem mer vinsmarta!

www.vinsmart.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Den nya höjningen beror främst på den allt svagare kronan som gör det dyrare för leverantörerna att importera vin till Sverige. Men även vinproducenterna fortsätter att höja sina priser då kostnaderna för allt från druvor till förpackningar fortsätter öka. För dem som vill spara en slant kan det därför vara värt att handla inför höjningen.
Niclas Tuomela, sommelier på Vinsmart.se