Delårsrapport januari-mars 2001

Delårsrapport januari-mars 2001 Virtual Genetics har avslutat första kvartalet av sitt verksamhetsår, januari-mars 2001. Under perioden har Virtual Genetics fokuserat vidare på kundkontakter samt genomförande av sina första installationer. · Intäkter uppgick under perioden till 261 TSEK (504) · Rörelseresultatet uppgick till - 8 939 TSEK (- 1 770) · Resultat efter finansiella poster blev -8 936 TSEK (-1 784) · Resultat per aktie -0,32 SEK (-1,04) · Samarbetsavtal tecknat med Compaq · Antal medarbetare ökade till 30 (16) vid periodens utgång · Efter periodens slut har följande händelser inträffat. · Nytt avtal stadfäster fortsatt samarbete med Celera · Väsentliga händelser under perioden Virtual Genetics har tecknat ett sk. Teaming Agreement med Compaq. Målsättningen med denna överenskommelse är för Virtual Genetics att bidraga med kunskap gällande teknologi och applikationer för den bioinformatiska marknaden. Compaq kommer i sin roll, som en globalt ledande mjuk och hårdvaruleverantör, att erbjuda optimerade plattformar och utvecklingsstöd till Virtual Genetics programvaror för medicinsk forskning och utveckling. Virtual Genetics avser att fortsätta bygga på befintliga samarbeten samt att söka nya värdefulla strategiska partnerskap. Företaget har under perioden initierat en ökad satsning på att förstärka sin sälj och marknadsföring. Detta för att säkerställa att de kontakter företaget har fått med läkemedels- och bioteknikföretag globalt utvecklas vidare i positiv anda. Väsentliga händelser efter perioden Virtual Genetics genomförde under hösten en förstudie hos det amerikanska bioinformatikföretaget Celera Genomics, gällande applikationen VirtualAdapt. Nyligen har Virtual Genetics tecknat ett nytt avtal med Celera. I detta nya avtal skall produkten VirtualAdapt, tillsammans med Virtual Genetics tjänster, utprövas för Celeras framtida interna och externa behov av avancerad informationssökning. Efter vidare utvärdering kommer avtalet att tjäna som en grund för framtida samarbetsmöjligheter. Detta avtal ser Virtual Genetics som en bekräftelse på Celeras intresse för Virtual Genetics teknologi och tjänster samt som bevis på företagets framtida konkurrenskraft och marknadspotential. Medarbetare Rekryteringen har fortsatt enligt plan och i dag har företaget 30 högt kvalificerade medarbetare. Företaget har nu nått en storlek där fortsatt rekrytering i oförminskad takt inte är avgörande för att kunna säkerställa fortsatt expansion inom bioinformatikmarknaden. Framtidsutsikter Virtual Genetics fortsätter att stärka sitt fokus på försäljning och marknadsföring. Hitintills har ett flertal viktiga kundkontakter knutits, bl a med läkemedels-och bioteknikföretag. Företagets utvecklingsarbete kommer att ytterligare förstärkas och en gemensam tekno-logisk plattform och arkitektur, för befintliga och kommande applikationer, kommer att tas fram. Denna kommer att fokusera på nya problem-områden inom bioinformatik för att kunna stödja marknadens framtida behov av avancerade produkter och specifika lösningar. Bioinformatikmarknaden visar globalt på en fortsatt hög tillväxttakt. Företaget är fortsatt väl rustat genom värdefull kompetens och teknologi för att spela en viktig roll inom denna marknad. Målsättningen om global närvaro och marknadsledande lösningar förblir företagets fokus. Virtual Genetics avsikt att noteras på OM Stockholmsbörsens O-lista kvarstår. Styrelsen följer kontinuerligt förutsättningarna för en notering och i avvaktan på lämpligt läge för detta har styrelsen beslutat att en sådan notering skall ske tidigast år 2002. Tills vidare handlas aktien inofficiellt genom Nordiska Fondkommission Resultat Periodens resultat efter finansiella poster var -8 936 TSEK (-1 784). Bolagsstämma Ordinarie bolagsstämma är planerad till den 19 juni 2001, kl. 15.00 i företagets lokaler. Kommande rapporteringstillfällen: - Kvartal 2: 8 augusti 2001 - Kvartal 3: 17 oktober 2001 Denna rapport är ej granskad av företagets revisorer. Solna den 25 april 2001 Styrelsen För frågor kontakta Göran Häss, VD Tel. 08-508 84 400 E-post:goran.hass@vglab.com Hemsida: www.vglab.com Virtual Genetics AB tillhandahåller tjänster och högteknologiska lösningar inom området för bioinformatik. Företaget bildades 1997 och arbetar med teknik som väsentligt förenklar analysen av stora informationsmängder inom främst läkemedelsutveckling och medicinsk informationssökning. Bioinformatik är ett tvärvetenskapligt område vilket inbegriper datavetenskap, avancerad matematik och experimentell biologi. Målet för läkemedelsindustrins forskning i framtiden är att snabbt och korrekt utvärdera biologisk information och kunna omsätta detta till nya innovativa behandlingsmetoder. De senaste årens utveckling inom bioteknik har skapat helt nya förutsättningar att finna nya, värdefulla läkemedel. Med dagens forskning kan gensekvenser och proteiner identifieras, vilka genererar nya uppslag till läkemedel. Inflödet av information för medicinsk forskning är stort och komplexiteten ökar kontinuerligt. För att kunna utnyttja all denna information inom forskningen, krävs datorstöd med intelligenta programlösningar. De tjänster och programvaror vilka Virtual Genetics tillhandahåller möjliggör för forskarna att finna och analysera information på ett optimalt sätt. Förutom att skapa förståelse för vilka processer som orsakar sjukdomstillstånd kommer företagets teknologi inom bioinformatik att förkorta ledtider i utvecklingsprocessen av nya läkemedel. [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00370/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00370/bit0001.pdf Hela rapporten