Virtual Genetics erhåller forskningsuppdrag från AstraZeneca

Virtual Genetics erhåller forskningsuppdrag från AstraZeneca Det svenska bioinformatikföretaget Virtual Genetics har erhållit ett forsknings-uppdrag från AstraZeneca. Beställningen avser ett forskningsprojekt inom genomrelaterad informatik och innefattar analys av SNP (Single Nucleotide Polymorphism) data i samband med sjukdomstillstånd och DNA microarray data rörande genuttryck under olika tillstånd. Projektet ger AstraZenecas forskare tillgång till Virtual Genetics unika kompetens och teknologi och därigenom kompletteras AstraZenecas befintliga analysmetoder. Forskningsuppdraget genomförs med hjälp av Virtual Predict, ett system för att analysera och extrahera modeller ur komplexa datamängder. Modellerna uttrycks i form av tolkningsbara regler. - Detta är ett nytt sätt att hantera de stora datamängderna som produceras inom läkemedelsindustrin idag. Analysen är byggd på data istället för en befintlig hypotes, vilket ger stor flexibilitet och innebär att okända, oväntade mönster kan hittas. AstraZeneca har ett mycket stort intresse av den teknologi som Virtual Genetics har och de tjänster som vår expertis kan hjälpa till med, säger Jack Robinson, VD på Virtual Genetics. För ytterligare information: Jack Robinson, VD, Virtual Genetics International AB, tel. 08-50 88 44 24, eller E-post: jack.robinson@vglab.com. Besök även: www.vglab.com. Kontakt: info@vglab.com JP Nordiska anger aktuella köp- och säljkurser för bolagets aktier: http://www.nordiska.com/ Virtual Genetics utvecklar högteknologiska lösningar inom bioinformatik. Företaget arbetar sedan 1997 med bioinformatik som väsentligt förenklar analysen av stora informationsmängder inom främst läkemedels-utveckling och medicinsk informationssökning och analys. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/28/20020528BIT00850/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/28/20020528BIT00850/wkr0002.pdf