Virtual Genetics introducerar nästa generations sökmotor - Sentensa

Sentensa är en ny produkt som med hjälp av unik teknologi söker bland alla typer av text- och databaser. Sentensa introduceras som så kallad Open Source vilket innebär att den är gratis och tillgänglig för nedladdning via Internet. Sentensas dynamiska och web-baserade teknologi är anpassad för säkert multi-användarbruk.

Sentensa, som bygger på mer än 20 års forskning i sökteknologier, är nästa generations sökmotor där användaren erbjuds ett helt nytt sätt att söka i mycket stora textmängder. Namnet Sentensa är valt för att beskriva att sökmotorn tar hänsyn till textens underliggande betydelse för att finna de mest relevanta sökresultaten. Sökningarna blir mycket snabba och effektiva och kan appliceras inom så skilda marknadsområden som läkemedelsindustrin, media, forskning eller generell dokumenthantering. Användare kan med Sentensa bygga avancerade applikationer för sökning bland alla möjliga typer av textmängder och kan med fördel användas av många samtidiga användare. – Sentensa levereras som Open Source vilket innebär att den är kostnadsfri och laddas ned via Internet. Genom Virtual Genetics och dess partner Contactor Data erbjuds kunder att därutöver teckna avtal för support, säger Bo Lindström, VD för Virtual Genetics. – Open Source, som börjar växa sig allt starkare, ger även mindre företag möjlighet att till låga kostnader konkurrera med de etablerade. Även mycket stora företag och organisationer använder i allt högre utsträckning Open Source-program, avslutar Bo Lindström. Teknisk information Sentensa är ett plattformsoberoende web-browserbaserat söksystem helt skrivet i Java. Systemet består av ett web-browser gränssnitt som hanterar många användare, en spindel som går igenom Internet och en indexerings- och sökmotor. Systemet stödjer bl.a. probabilistisk sökning och rangordning samt traditionell bibliografisk åtkomst. Användaren har till sin hjälp ett antal nya funktioner och en hjälpreda för att konstruera komplexa sökfrågor. Indexeringsteknologin är en hybrid mellan hashbaserad och sort-inversion teknologi vilket ger ytterst effektiv och kompakt indexering. Web-gränssnittet är baserat på modern servlet arkitektur som möjliggör säker och effektiv åtkomst av de funktioner som systemet erbjuder. Som klient-serverprotokoll används Java standarden rmi. Sentensa kräver att en servlet-server installeras (t ex Tomcat, också den Open Source). Sentensa innehåller också ett api som baseras på det populära protokollet SOAP. Som indata ges xml-filer som innehåller de poster som skall indexeras. En så kallad spindel konverterar t ex pdf-filer till xml som sedan görs sökbara. För ytterligare information: Bo Lindström, VD Virtual Genetics, tel. Mobil. 0708-11 54 50 eller E-post: bo.lindstrom@vglab.com Sentensa, som har utvecklats av Virtual Genetics, Asimus och Contactor Data, finns tillgänglig som Open Source via www.sentensa.com. Besök även: www.vglab.com Virtual Genetics AB är ett IT-företag som utvecklar programvara som tillhandahålls som open source. Genom produkten Sentensa erhåller kunden fri programvara som väsentligen förenklar sökning och analys av större informationsmängder.