Virtual Predict installeras som serverversion hos AstraZeneca

Virtual Predict installeras som serverversion på AstraZeneca's Intranet Det svenska bioinformatikföretaget Virtual Genetics produkt Virtual Predict används av AstraZeneca's avdelning för Chemistry för att bygga modeller som kan förutsäga vattenlösligheten hos läkemedelskandidater. Modellerna görs nu tillgängliga i en serverversion av Virtual Predict som har utvecklats speciellt för AstraZeneca. Under en testperiod på 6 månader kommer forskare från alla AstraZeneca's forskningscentrar att få tillgång till modellen via webben. De ska kunna skicka filer till Virtual Predict för prediktion och få tillbaka svaret (vattenlösligheten) med E-post. Under testperioden kommer Virtual Genetics konsulter att arbeta tillsammans med AstraZeneca för att utveckla ytterligare modeller som stödjer utveckling av nya läkemedel med avancerade datorbaserade tekniker, s.k. in silico forskning. Jack Robinson, VD hos Virtual Genetics, säger "Detta är första gången någon har använt Virtual Predict som ett "e-Screening" verktyg; dvs. prediktiv modellering i en produktionsmiljö för elektronisk High Throughput Screening (eHTS)." För ytterligare information: Jack Robinson, VD, Virtual Genetics Laboratory AB. tel. 08-50 88 44 24 eller E-post: jack.robinson@vglab.com. Besök även: www.vglab.com. Kontakt: info@vglab.com Nordiska Fondkommission AB anger aktuella köp- och säljkurser för bolagets aktier: http://www.nordiska.com/ Virtual Genetics utvecklar högteknologiska lösningar inom bioinformatik. Företaget bildades 1997 och arbetar med bioinformatik som väsentligt förenklar analysen av stora informationsmängder inom främst läkemedelsutveckling och medicinsk informationssökning och analys. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT00850/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT00850/wkr0002.pdf