TransLegal går in som samarbetspartner till juristtjänsten VQ Legal

Report this content

Den nya moderna juridiska tjänsten VQ Legal ger advokatbyråer ett helt nytt verktyg för sitt arbete, med en mallbank av intelligenta dokumentpaket. Mallarna utökas nu med engelska översättningar från TransLegal.

Med VQ Legal får jurister och andra rådgivare ett helt nytt verktyg för att kunna utföra sitt arbete. VQ Legal ger dem en ständigt uppdaterad mallbank av dokumentpaket. Med hjälp av modern teknik har juridisk intelligens byggts in i tjänsten, som automatiskt skapar alla dokument som behövs för ett visst ärende. Dokumenten skapas dessutom helt skräddarsydda med förifyllda uppgifter.

Bakom tjänsten står Virtual Intelligence VQ i samarbete med Bolagsrätt Sundsvall och nu även TransLegal.

”Vi tror att VQ Legal har en enorm potential och vill gärna vara en del av detta”, säger Michael Lindner, VD på TransLegal.

Med VQ Legal minskar tidsåtgången för att upprätta juridiska grunddokument drastiskt till bara några minuter, samtidigt som hög kvalitet säkerställs. Rådgivare får därmed stöd för att effektivisera sitt arbete och kunna ägna mer tid åt värdeskapande uppgifter.

”VQ Legal blir därför mer än bara en mallbank – nästan som en digital biträdande jurist för byråerna att kunna använda för att minska tiden på grundläggande arbete,” berättar Helena Hallgarn, en av VQ:s grundare.

På det nya moderna viset ställs inga krav på bindningstider eller viss användning utan varje dokumentpaket köps styckvis när som det passar. Dessutom till mycket modesta priser, från 200 kronor för ett helt paket av dokument.

”Motsvarande översättningsarbete för bara den engelska text som man får tillgång till via ett av VQ Legals dokumentpaket skulle kosta runt 9.000 kronor”, berättar Michael Lindner. ”Byråerna sparar därför in minst 8.000 kronor för varje dokumentpaket genom att använda VQ Legal istället.”

”Att TransLegal som är ledande inom juridisk engelska vill vara med och utveckla VQ Legal känns väldigt inspirerande”, säger Helena Hallgarn. ”Vi är stolta och glada över att få samarbeta med ledande aktörer på marknaden såsom TransLegal och Bolagsrätt Sundsvall.”

Så här enkelt fungerar VQ Legal

Via ett enkelt frågeformulär gör rådgivaren sina val och får sedan direkt de dokument som behövs för ärendet, med inmatade uppgifter ifyllda på rätt ställen. För en nyemission skapas t ex 15 dokument på en gång.

För mer information, se www.vqlegal.se.

Om VQ

Bakom VQ Legal står företaget Virtual Intelligence VQ, som bistår advokatbyråer och andra kunskapsföretag att bli mer effektiva och moderna med hjälp av rätt IT-stöd. VQ Legal är grundat av Helena Hallgarn och Ann Björk, två av Skandinaviens mest erfarna jurister på knowledge management-frågor för juristsektorn, med sexton respektive tio års praktisk erfarenhet från arbete på några av Sveriges största advokatbyråer.

För mer information om VQ samt pressbilder, se www.vqab.se eller kontakta gärna VQ direkt:

Helena Hallgarn, tel 0768-649 224, email helena.hallgarn@vqab.se

Ann Björk, tel 0768-649 225, email ann.bjork@vqab.se

Om TransLegal

TransLegal är världsledande inom juridisk engelska, med största antalet juridikutbildade språkvetare i världen. TransLegal erbjuder ett brett spektra av produkter och tjänster internationellt, såsom online-kurser i juridisk engelska, utbildning, översättning av juridiska dokument och publikationer. TransLegals produkter och tjänster används av tiotusentals advokater och juriststudenter i över 100 länder.

Kontaktuppgifter TransLegal:

Jonathan Bryce, tel 08-791 8944, 0708 232 575, email bryce@translegal.com

Om Bolagsrätt Sundsvall

Bolagsrätt Sundsvall är experter på aktiebolagsrätt, firmarätt och frågor relaterade till Bolagsverket. Företaget är behjälpliga vid upprättande och granskning av alla typer av handlingar, vid hantering av bolagsrättsliga ärenden och biträder som ombud i registreringsärenden vid Bolagsverket. För mer information, se www.bolagsratt.se.

Kontaktuppgifter Bolagsrätt Sundsvall:

Anders Larsson, tel 070-211 76 74, anders.larsson@bolagsratt.se