9 av 10 svenskar anser sig ha god kunskap om privatekonomi, men över hälften kan inte räkna ut räntan på ett lån

Visa Europe lanserar sajten SmartarePengar.nu

63 procent av svenska folket sköter sin privatekonomi aktivt och majoriteten anser sig ha god kunskap om privatekonomi. Samtidigt har 16 procent någon gång fått ekonomiska problem på grund av sitt köpbeteende, och var tionde svensk vet inte vem de ska fråga om råd när det gäller den egna ekonomin. Detta enligt Visa Europe som nu lanserar Smartare pengar – en sajt för konsumenter som vill fördjupa sina kunskaper i privatekonomi.

I samarbete med TNS Sifo har Visa Europe undersökt svenskarnas konsumtionsvanor och kunskap om privatekonomi. Undersökningen genomfördes i april 2011 och cirka 1 400 personer i åldern 16-79 deltog.

Så handskas vi med vår ekonomi
Enligt undersökningen känner var tionde person att de inte har tid att sköta sin privatekonomi aktivt och sju procent av befolkningen undviker helst att handskas med den. Nu lanserar Visa Europe Smartare pengar, en sajt som ska bidra med pedagogisk information och enkla knep för alla som vill ta kontroll över sin ekonomi.

Christina Lind, Sverigechef på Visa Europe, säger:

-   Nyckeln till en bra och välskött ekonomi är kunskap. Enligt vår undersökning har var sjätte person någon gång känt att de har fått ekonomiska problem som resultat av sin konsumtion eller köpbeteende, och sex procent av befolkningen förstår inte hur de ska hantera sin privatekonomi. Visa Europe utvecklade Smartare pengar för att möta konsumenters efterfrågan på mer information i det här området.

Mer än hälften osäkra på ränteuträkning
87 procent av svenskarna anser sig ha mycket stor eller ganska stor kunskap om privatekonomi. Säkrast i ämnet känner sig seniorer (56-79 år) med hög inkomst och utbildning. Samtidigt är 66 procent av svenska folket osäkra på hur de räknar ut ränta. I undersökningen gavs de svarande ett räkneexempel.[1] Endast 34 procent kunde ange rätt svarsalternativ. Av dessa var en övervägande andel män i åldern 56-79, med hög inkomst och hög utbildning samt boende i östra Sverige.

Konsumtion på impuls
Undersökningen visar att svenska konsumenter ofta avstår från att köpa saker som de anser att de inte borde lägga pengar på. Var tredje person handlar aldrig obehövliga konsumtionsvaror och var femte gör det någon gång per år. De tre främsta anledningarna till att köpa saker som inte är nödvändiga är att det rör sig om impuls, att det är ett intresse/hobby samt att man tycker om känslan av att handla.
Medan fler kvinnor än män köper på impuls så handlar fler män eftersom det är ett intresse eller hobby.

Heminredning mest populärt när svenskar lånar till konsumtion
62 procent av svenskarna äger ett personligt kreditkort och 15 procent även ett företagskreditkort. De främsta anledningarna till att äga ett kreditkort är att det är en trygghet (57 %), det är praktiskt på resan (51 %) och att
det ingår garantier och försäkringar, t.ex. reseförsäkring (36 %).

7 av 10 svenskar lånar aldrig till konsumtion och 26 procent lånar vanligtvis inte, men det har hänt någon enstaka gång. När det väl sker så är det främst för heminredning, medan en femtedel lånar för att resa.

5-i-topp: det här lånar svenskarna pengar till
1. Heminredning/möbler: 50 %
2. Hemelektronik: 37 %
3. Vitvaror: 33 %
4. "Gör-det-självarbete”, t ex renovering hemma: 30 %
5. Resor: 19 %

SmartarePengar.nu – ny tjänst för bättre privatekonomi
SmartarePengar.nu har utvecklats av Visa Europe för alla som vill lära sig att hantera sina pengar bättre. Sajten erbjuder pedagogisk information och enkla knep för smart ekonomisk planering, inklusive hur man använder ett kreditkort på bästa sätt. Utöver praktisk baskunskap finner konsumenten ett antal nyttiga verktyg, till exempel en budgetkalkylator, ett ekonomiskt personlighetstest och användbara länkar vid ekonomiska problem.

[1] Fråga: Om du lånar 10 000 kronor av banken, till 10 procents årsränta, som ska betalas av först efter två år - hur mycket kommer du totalt att behöva betala då? Resultat: 11 200 kr – 4 %, 12 000 kr – 48 %, 12 100 – 34 %, 20 000 – 5 %, Vet inte – 10 %

För mer information, vänligen kontakta:
Anne Caroline Båmstedt, a.c.bamstedt@se.mslworldwide.com, 08-696 12 00, presskontakt för Visa Europe i Sverige

I Europa finns 427 miljoner Visa bank-, kredit- och företagskort. Dessa kort användes för köp och kontantuttag till ett värde över € 1,6 biljoner under den tolvmånadersperiod som sträckte sig till sista december 2010. 12,5 procent av allt som konsumenterna spenderar på olika försäljningsställen betalas med Visakort och mer än 70 procent av det är på Visa bankkort.

Visa har överträffad acceptans i världen, dessutom är Visa/Plus ett av världens största globala nätverk av uttagsautomater som gör det möjligt att ta ut kontanter i lokal valuta i mer än 200 länder.  För mer information, se www.visaeurope.com