För första gången: Över 1 biljon euro spenderades på Visa bankkort i Europa under förra året

• Drygt 200 miljarder euro spenderades online med Visakort under förra året, vilket ger en 16 procentig tillväxt inom e-handeln
  • E-handeln ökar i Sverige. Svenskarna spenderade över 39 miljarder svenska kronor med Visakort, en ökning med 21,1 procent, jämfört med föregående år

Stockholm, 15 januari 2013 – Den årliga konsumtionen för alla Visa bankkort i Europa under 2012 överskred, för första gången, 1 biljon euro. Jämfört med 2011 innebär det en ökning på 8,8 procent. Dessa siffror presenterar Visa Europe idag i samband med sitt årliga resultat för det gångna året som slutade den 30 september 2012.

Trots det utmanande ekonomiska klimatet ökade den totala konsumtionen via Visakort, både bank- och kreditkort, med 8,0 procent till 1,3 biljoner euro. En bidragande faktor till den positiva utvecklingen är en 16 procentig tillväxt inom e-handeln, den snabbast växande delen av Visa Europes verksamhet. För första gången uppgick online-konsumtionen för samtliga Visakort i Europa till 200 miljarder och svarar för mer än 20 procent av Visa Europes totala transaktionsvolym. I Sverige ökade e-handeln med 21,1 procent jämfört med föregående år, vilket innebär att över 39 miljarder svenska kronor spenderades med ett Visakort.

Tillväxten var också stark inom andra centrala delar av Visa Europe. Exempelvis ökade betalningar via företagskort med 17,6 procent och användningen av förbetalda bankkort med 18,3 procent.

I Sverige används Visakort betydligt mer, i fler transaktionsmiljöer och för mindre dagliga köp jämfört med det europeiska snittet. Under 12 månader gjordes 1,5 miljarder transaktioner med ett svenska Visakort i handeln, vilket innebär ca 4,1 miljoner transaktioner per dag. Det genomsnittliga transaktionsvärdet i Sverige är 307 kronor (€ 35,4) och under det senaste året har svenskarna totalt spenderat cirka 473 miljarder (€ 54, 6 miljarder) med ett Visakort - en ökning med 6,9 procent sedan 2011.

Christina Lind, Sverigechef, Visa Europe, säger:

"Trots ett tufft ekonomiskt år är det glädjande att se att svenskarna använder sina Visakort oftare än den genomsnittlige europén. Förra året använde svenskarna faktiskt sitt Visakort 3 gånger mer än övriga Europa. Dessutom betalas 1 av 3,50 svenska kronor med ett Visakort, vilket är nästan dubbelt så mycket som det europeiska genomsnittet på 1 av 7 euro. Till det ökar e-handeln stadigt i Sverige, en utveckling vi tror kommer fortsätta stark även under 2013.”

För andra året i rad översteg Visa Europes totala intäkt 1 miljard euro och bolaget uppnådde före skatt ett överskott på 260 miljoner euro som kommer att återinvesteras i verksamheten.

Visa Europe har investerat över 1 miljard euro i teknik och infrastruktur under de senaste sex åren, ett steg i att bygga en robust europeisk betalningsplattform för att leverera nästa generations säkra betalningslösningar. För andra året i rad är säkerhetsnivån för betalningar med Visakort i Europa rekordhög. Enbart 0,04 av 100 euro som spenderas i Europa är kopplade till bedrägeri. I Sverige ligger motsvarande siffra på enbart ett drygt öre per 100 kronor (0,014 procent). Sedan 2011 har bedrägerinivåerna i Sverige minskat med 11 procent.

Under 2013 kommer Visas integrerade digitala plånbok, V.me, att lanseras Storbritannien, Frankrike och Spanien. Via V.me kan konsumenterna göra transaktioner på nätet med bara ett klick efter inloggning på smartphone, läsplatta eller dator. V.me ger möjlighet att använda kort från flera leverantörer och ger maximal säkerhet genom att skydda kundernas kortuppgifter. Visa Europe förutspår att en tredjedel av alla europeiska konsumenter använder sig av V.me som plånbok år 2020.

Under 2013 fortsätter Visa Europe fokusera på att öka kontaktlösa betalningar (”contactless”) för kort och mobila enheter. Kontaktlösa transaktioner i Europa fyrdubblades under 2012 och Visa Europe räknar med att upprepa denna tillväxt under 2013. I år kommer 40 europeiska kortutgivare att erbjuda kontaktlösa betalningar via smartphones och mot slutet av 2013 certifierar Visa cirka 80 olika typer av smartphones för att genomföra kontaktlösa betalningar.

Peter Ayliffe, VD, Visa Europe, säger:

"Visa Europe har utvecklats starkt under det senaste året. "Bankkorten, som står för nästan 80 procent av konsumtionen med Visakort, fortsätter att växa starkt, och e-handeln har blivit den snabbast växande delen av vår verksamhet.

"Vi har dragit nytta av våra investeringar i teknik och säkerhet, som inte bara hjälpt oss att leverera 100 procentig tillgänglighet och rekordlåga nivåer av bedrägerier under 2012, utan också gjort det möjligt för oss att visa upp mobila kontaktlösa betalningar på OS i London. Denna investering stärker också utbyggnaden av nya betalningslösningar under 2013.

"Då vi fortsätter att se en explosive ökning av mobila enheter är vår prioritet under 2013 att ge konsumenterna snabbare och säkrare sätt att betala mobilt.

"De senaste sex åren har handlat om att förbereda och bygga den europeiska betalningsinfrastrukturen för att stödja den europeiska handeln, samt o matt leverera nya betalningslösningar. Det här året kommer vi placera mobila kontaktlösa betalningar i konsumenternas händer, och införa digitala plånböcker i stor skala.

”Vi vet att konsumenter och återförsäljare litar på att Visa levererar ny teknik som är trovärdig, säker och motståndskraftig. Denna kombination av innovation och robust infrastruktur innebär att Visa fortsätter ligga i framkant för betalningslösningar i Europa."

-       SLUT -

Vänligen se bifogat för Annual Report 2012 i sin helhet, alternativt via: http://www.visaeurope.com/en/newsroom/annual_report.aspx

Pressbilder finns att ladda ner via: http://www.visaeurope.com/en/newsroom/images/all_images.aspx

Presskontakt Sverige
Cecilia Anneling, JKL
Tel: 08-696 12 00 / Cecilia.anneling@jklgroup.com

Christina Lind, Sverigechef, Visa Europe
lindc@visa.com

Website: www.visaeurope.com

Twitter: @VisaEuropeNews

I Europa finns 445 miljoner Visa bank-, kredit- och företagskort. Dessa kort användes för köp och kontantuttag till ett värde av 1.8 biljoner Euro under mätperiodens 12 månader som sträckte sig till den sista juni 2012. 14 procent av allt som konsumenterna spenderar på olika försäljningsställen betalas med ett Visakort och mer än 80 procent av det på ett Visa bankkort.

Visa Europe är en medlemsorganisation som sedan bolagsbildningen i juli 2004 ägs och styrs gemensamt av över 3700 europeiska medlemsbanker. I oktober 2007 frikopplades Visa Europe från det nya globala Visa Inc. och blev ett fristående bolag med en exklusiv och evig licens i Europa. Som ett dedikerat europeiskt betalningssystem kan Visa Europe snabbt anpassa sig efter behoven hos de europeiska bankerna och deras kunder, kortinnehavarna och handlarna. Dessutom kan organisationen leva upp till Europeiska Kommissionens mål om att skapa en enhetlig inre marknad för betalningar inom Europa.

Visa har överträffad acceptans i världen, dessutom är Visa/Plus ett av världens största globala nätverk av uttagsautomater som gör det möjligt att ta ut kontanter i lokal valuta i mer än 200 länder.

För mer information, se: www.visaeurope.com