Idag e-handlar européer för € 510 miljoner med sina Visakort

- över 4 800 transaktioner per minut

STOCKHOLM, 28 november 2011 – Idag förväntas bli årets mest intensiva e-handelsdag i Europa, enligt en analys av Visa Europe. Européer beräknas spendera mer än € 510 miljoner på nätet med sina Visakort. Majoriteten (80 procent) av konsumenterna kommer att betala med sina bankkort.

I genomsnitt kommer de europeiska e-handelskunderna att spendera € 350 000 per minut under dagen, motsvarande cirka 3,1 miljoner kronor. Antalet transaktioner kommer att nå sin topp i samband med lunch, klockan 12-13. En andra topp förväntas kring klockan 20 då många har kommit hem efter arbetet och sätter sig vid datorn.

Internet används i allt högre utsträckning för julhandel. Visa Europes betalningsplattform förutspås hantera över 7 miljoner transaktioner i hela Europa bara under denna dag. Det innebär cirka 4 800 transaktioner per minut.

Christina Lind, Sverigechef på Visa Europe, säger:

- Vi förutspår att e-handel som betalas med Visakort den 28 november kommer att omsätta mer än € 510 miljoner i Europa. Det är en ökning med 14 procent jämfört med 2010. E-handel står för en femtedel av alla inköp som görs med Visakort. En kombination av stora transaktionsvolymer och tillgång till historisk information som visar trender bakåt i tiden ger oss möjlighet att förutse konsumtionsmönster.

Den mest intensiva dagen för julhandel i butik är vanligtvis två dagar före juldagen. Eftersom julafton i år infaller på en lördag förutspår Visa Europe att den mest hektiska dagen kommer att bli fredagen den 23 december.

Visa baserar sina förutsägelser på konsumtionsdata som uppdateras varje minut, samt på tidigare års konsumtionstrender gällande julhandeln. Mer än € 1 av € 8 som spenderas i Europa är via ett Visakort, vilket gör datan till en av de mest tillförlitliga indikatorerna på konsumtionstrender.

Visa Europes tips för säker näthandel:

• Undersök sajten och leverantören om du inte känner till dem sedan tidigare
  • Välj gärna sajter som använder “Verified by Visa” - en tjänst som ger ökat skydd mot kortbedrägeri på nätet. “Verified by Visa” säkerställer att både du och leverantören är de ni utger er för att vara och ger dubbelt skydd när du handlar på nätet
  • Spara eller skriv alltid ut bevis på din betalning, inklusive leverantörens webbadress
  • Läs leverans- och returvillkoren på leverantörens hemsida innan du handlar
  • Kolla kontaktuppgifterna på sajten och se till att leverantören har ett telefonnummer
  • Om du använder en dator i delad eller offentlig miljö, exempelvis på ett internetcafé, se till att du loggar ut så att ingen annan kan få tillgång till din personliga information
  • När du betalar med ditt Visakort på nätet är du enligt Visas regelverk skyddad ifall din vara är felaktig eller leverans uteblir. Vänd dig till den bank som har gett ut kortet ifall du skulle få problem

Presskontakt Sverige
Anne Caroline Båmstedt
JKL
anne-caroline.bamstedt@mslgroup.com

Christina Lind
Sverigechef, Visa Europe
lindc@visa.com

Twitter: @VisaEuropeNews
Webb: www.visa.se, www.visaeurope.com

I Europa finns 430 miljoner Visa bank-, kredit- och företagskort. Dessa kort användes för köp och kontantuttag till ett värde över € 1,6 biljoner under den tolvmånadersperiod som sträckte sig till sista mars 2011. 12,5 procent av allt som konsumenterna spenderar på olika försäljningsställen betalas med Visakort och mer än 70 procent av det är på Visa bankkort.

Visa har överträffad acceptans i världen, dessutom är Visa/Plus ett av världens största globala nätverk av uttagsautomater som gör det möjligt att ta ut kontanter i lokal valuta i mer än 200 länder.  För mer information, se: www.visaeurope.com