Idag e-handlar europeiska konsumenter för € 460 miljoner på sina Visakort

– 29 november är årets mest intensiva shoppingdag för e-handeln i Europa

Idag är, enligt Visa Europes analys, årets mest intensiva e-handelsdag och europeiska konsumenter beräknas spendera sammanlagt € 460 miljoner på e-handel. Majoriteten (70 procent) av konsumenterna kommer att betala med sitt bankkort och över 4 500 Visakorts-transaktioner kommer att ske i minuten.

I genomsnitt kommer de euroepiska e-handelskunderna under dagen att spendera € 319 000 per minut eller drygt € 5 000 kronor per sekund. Antalet transaktioner kommer att nå sin topp i samband med lunch, klockan 12-13. En andra topp förväntas kring klockan 18 då konsumenter sätter sig vid datorn efter arbetet.

-       Att handla på nätet har blivit ett naturligt inslag i julhandeln. Kombinationen av att konsumenter precis fått lön och att de måste ha leveranstiderna i åtanke, borgar för en rekorddag för e-handel, säger Fredrik Westerman, Chef för Visa Europe i Norden och Baltikum.

Analysen är baserad på konsumenters transaktioner två år tillbaka i tiden samt tidigare års julhandel. Visa Europes transaktionsplattform förutspås hantera över 6,6 miljoner transaktioner i hela Europa bara under denna dag.

Den mest intensiva dagen för traditionell julhandel i butik är vanligtvis den sista fredagen eller lördagen före julafton. Eftersom julafton infaller på en fredag i år så förutspår Visa Europe att den mest hektiska dagen kommer att bli torsdagen den 23 december.

Mer än en av nio kronor i Europa, och nästan en av fyra kronor i Sverige, som spenderas betalas med ett Visakort idag. Detta gör Visa Europe till en av de mest pålitliga källorna när det gäller trender i konsumentbeteende.

Visa Europes tips för en säkrare näthandel:

• Undersök sajten och leverantören om du inte känner till dem sedan tidigare
  • Välj gärna sajter som använder “Verified by Visa” - en tjänst som ger ökat skydd mot kortbedrägeri på nätet. “Verified by Visa” säkerställer att både du och leverantören är de ni utger er för att vara och ger dubbelt skydd när du handlar online
  • Spara eller skriv alltid ut bevis på din betalning, inklusive leverantörens webbadress
  • Läs leverans- och returvillkoren på leverantörens hemsida innan du handlar
  • Kolla kontaktuppgifterna på sajten och se till att leverantören har ett telefonnummer
  • Om du använder en dator i delad eller offentlig miljö, exempelvis ett internetcafé, se till att du loggar ut så att ingen annan kan få tillgång till din personliga information

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marie Bjernstam Slorach, marie.slorach@se.mslworldwide.com, 08-696 12 00, presskontakt på MSL för Visa Europe i Sverige

I Europa finns mer än 400 miljoner Visa bank-, kredit- och företagskort. Dessa kort användes för köp och kontantuttag till ett värde över € 1,4 miljarder under den tolvmånadersperiod som sträckte sig till slutet av juni 2010. 11,2 procent av allt som konsumenterna spenderar på olika försäljningsställen betalas med Visakort och mer än 70 procent av det är på Visa bankkort.