Konsumtionen fortsätter att sjunka i Europa

Konsumtionen fortsätter att sjunka i Europa, men takten i nedgången avtar enligt en ny rapport från Visa Europe som mäter konsumtionen inom EU:s 27 länder.

STOCKHOLM, 19 december 2012 – Konsumtionen i Europa sjönk under årets tredje kvartal med 1,6 procent jämfört med motsvarande period året innan, vilket var det andra kvartalet i rad med en negativ tillväxt. Under årets andra kvartal sjönk konsumtionen med 2,4 procent jämfört med motsvarande period 2011. Men resultatet för årets tredje kvartal indikerar även att nedgången i konsumtionen sakta börjar avta inom EU.

Trots den totala minskningen, redovisade 16 länder en ökning, jämfört med 12 länder under årets andra kvartal. Bland de länder som noterade en ökning återfanns Tyskland, EU:s största ekonomi, där konsumtionen ökade med 0,8 procent under tredje kvartalet, jämfört mot 0,4 procent föregående kvartal.

Dock noterades nedgångar bland Europas övriga större ekonomier, så som Spanien (5,3 procent), Italien (4,6 procent) och Storbritannien (3,3 procent). Frankrike redovisade en mindre nedgång, ner 0,6 procent jämfört med föregående år.

Östeuropa rekordtillväxt fortsatte under årets tredje kvartal. Slovenien och Litauen rapporterade tvåsiffriga tillväxttal, medan Lettland, Bulgarien och Estland visade på tydlig tillväxt.

De kraftigaste nedgångarna i konsumtionen återfanns bland de länder som varit och är i centrum för euro-områdets skuldkris - Portugal, Grekland och Irland.

Philip Symes, Chief Financial Officer på Visa Europe, säger:

-       Vår mätning visar att graden av minskningen i konsumtionen lättade under det tredje kvartalet. Men faktum kvarstår att konsumtionen i Europa fortsätter att falla på årsbasis. Hushållen i EU visar tydligt att effekterna av en svag ekonomisk tillväxt eller i vissa fall lågkonjunktur synliggörs genom att de europiska hushållen minskar sin konsumtion. Vi skulle inte bli förvånade om minskningen fortsätter in i fjärde kvartalet innan vi kan börja se en långsam återhämtning under 2013.”

Den allmänna nedgången i hushållens konsumtion, som har varit tydlig i Visa Europe: EU Consumer Spending Barometer under det senaste året, har i stort sett motsvaras av en liknande utveckling i EU: s BNP enligt uppgifter från Eurostat. Preliminära siffror för tredje kvartalet 2012 visar att bruttonationalprodukten föll med 0,4 procent på årsbasis.

Faktisk konsumtion i Europa

Visa Europe: EU Consumer Spending Barometer är baserad på den faktiska konsumtionen som sker med Visas bank-, kredit-, och prepaidkort inom EU-länderna. Datan justeras sedan efter förändringar i antalet kort i omlopp, förändringar i konsumenters betalningspreferenser och med hänsyn till inflationen. Till skillnad från en prognos eller en undersökning ger barometern därmed en realistisk indikation på konsumtionens omfattning inom EU. Mer än en av sju euro i Europa -, och nästan en av fyra kronor i Sverige - som spenderas varje dag betalas med ett Visakort.

Visas Europe: EU Consumer Spending Barometer produceras i samarbete med Markit, se gärna rapporten i sin helhet: http://www.visaeurope.com/en/newsroom.aspx

SLUT

Kommentar

• Första kvartalet 2012 har reviderats upp till 0,0 procent, vilket indikerar att konsumtionen var oförändrad jämfört mot samma period 2011

Presskontakt Sverige

Cecilia Anneling
JKL
Cecilia.anneling@jklgroup.com

Christina Lind
Sverigechef, Visa Europe
lindc@visa.com

Twitter: @VisaEuropeNews

Website: www.visaeurope.com

I Europa finns 445 miljoner Visa bank-, kredit- och företagskort. Dessa kort användes för köp och kontantuttag till ett värde av 1.8 biljoner Euro under mätperiodens 12 månader som sträckte sig till den sista juni 2012. 14 procent av allt som konsumenterna spenderar på olika försäljningsställen betalas med ett Visakort och mer än 80 procent av det på ett Visa bankkort.

Visa Europe är en medlemsorganisation som sedan bolagsbildningen i juli 2004 ägs och styrs gemensamt av över 3700 europeiska medlemsbanker. I oktober 2007 frikopplades Visa Europe från det nya globala Visa Inc. och blev ett fristående bolag med en exklusiv och evig licens i Europa. Som ett dedikerat europeiskt betalningssystem kan Visa Europe snabbt anpassa sig efter behoven hos de europeiska bankerna och deras kunder, kortinnehavarna och handlarna. Dessutom kan organisationen leva upp till Europeiska Kommissionens mål om att skapa en enhetlig inre marknad för betalningar inom Europa.

Visa har överträffad acceptans i världen, dessutom är Visa/Plus ett av världens största globala nätverk av uttagsautomater som gör det möjligt att ta ut kontanter i lokal valuta i mer än 200 länder.

För mer information, se: www.visaeurope.com