Kraftig ökning av antal transaktioner på 6,7 miljoner svenska Visakort

Visa Europe redovisar idag resultatet för det finansiella året 2008 och släpper samtidigt aktuell kortstatistik. På den svenska marknaden finns det numera 6,7 miljoner Visakort och den genomsnittliga inköpssumman i butik är 38,6 euro. De svenska Visakorten genererade transaktioner i butik för cirka 34,7 miljarder euro, en ökning om 14,5% från föregående år.

Fredrik Westerman, Visa Europes chef för Norden och Baltikum, ser med glädje att antalet transaktioner har ökat och att Visakort i större utsträckning används för mindre inköp.

- Vi ser en trend att handlare och kunder tycker att det är bekvämt och enkelt med kortbetalningar även vid mindre inköp, säger Fredrik Westerman.

- Tittar man på julhandeln 2008 och december månad, ser vi att antalet transaktioner med svenska Visakort ökade så mycket som 20% jämfört med december 2007. Detta tyder på högt förtroende och tycke för Visa, mitt i dessa ekonomiskt svåra tider, tillägger Fredrik Westerman.

900 miljoner transaktioner i Sverige
Antalet transaktioner i svenska butiker för det finansiella året 2008* är cirka 900 miljoner, vilket innebär cirka 2,5 miljoner transaktioner varje dag och en ökning från föregående år med 18,5%.

Europas mest intensiva shoppingdag – 23 december
Visas databehandlingssystem, det snabbaste och billigaste i Europa, kunde bevisa sin stora kapacitet den 23 december – årets mest köpintensiva dag med Visakort i Europa. 24,5 miljoner transaktioner genomfördes och 1,4 miljarder euro spenderades.

Totalt för det finansiella året 2008 hanterades 6,4 miljarder transaktioner av Visa Europe, vilket är en ökning om 13%.

Med 15,7 miljarder europeiska transaktioner i butik det finansiella året 2008, är Peter Ayliffe, Visa Europe Chief Executive, nöjd med resultatet:

- Användningen av Visas betalkort i butik har ökat närapå 11% i Europa och över 70% av konsumtionen sker nu med betalkort. Konsumenterna har upptäckt att det är mer säkert och lätthanterligt med betalkort än kontanter, säger Peter Ayliffe.

* juni 2007-juni 2008