Visa Europe lanserar kontaktlös betalningslösning för iPhone i Europa

Visa Europe har i samarbete med Wireless Dynamic Inc. tagit fram en kontaktlös betalningslösning som gör det möjligt för iPhone-användare att betala i butik med sina mobiler. Lösningen lanseras just nu i Turkiet och kommer inom kort att finnas i fler länder runtom i Europa.

Sandra Alzetta, Senior Vice President och chef för innovationsavdelningen på Visa Europe, kommenterar satsningen:

- Våra pilotprojekt runtom i Europa visar tydligt att det finns en stark efterfrågan på mobila kontaktlösa betalningar bland kunderna. Vi ser dessutom att konsumenter som använder smarta telefoner, såsom iPhone, är mer benägna att tidigt ta till sig avancerad betalningsteknologi och därför var det en passande målgrupp att börja med.

Tillbehöret iCarte är utvecklat för att iPhone-användare ska kunna göra mobila kontaktlösa betalningar när de handlar hos den ständigt ökande skaran av butiker i Europa som erbjuder detta. Visa Europes första utrullning har skett i samarbete med Yapi Kredi bank och Turkiets största mobiloperatör, Turkcell. Yapi Kredi-kunder som har Turkcell kommer att bli de första som kan handla direkt med sina iPhones utrustade med iCarte på 40 000 kontaktlösa terminaler i butiker i Turkiet. Produkten används även i Storbritannien av Visa Europes personal i London, samarbetspartnern FIS, en ledande leverantör av prepaid-plattformar, samt av Coventry Building Society.

För att kommersialisera lösningen ytterligare kommer Visa Europe att engagera sina medlemsbanker och samarbetande mobiloperatörer i Italien, Frankrike, Polen, Spanien, Schweiz, Turkiet och Storbritannien - länder med snabbt växande infrastrukturer för kontaktlös betalning.

En europisk konsumentundersökning genomförd av Visa Europe i Italien, Polen, Turkiet och Storbritannien bekräftade att det finns en stark efterfrågan på mobil, kontaktlös betalning.[1] 4 200 konsumenter deltog i undersökningen och av dessa svarade 41 procent att de ”definitivt skulle” eller ”antagligen skulle” använda Visas mobila betalningslösning. När frågan riktades till iPhone-användare ökade siffran till 57 procent, vilket visar att enheten är idealisk för att nå mobilanvändare och konsumenter med en positiv attityd till ny betalningsteknologi. Undersökningen visade även att 87 procent av de svarande iPhone-användarna var villiga att använda ett tillbehör som gjorde att deras mobil fungerade för kontaktlös betalning.

Mobiltillbehöret iCarte från Wireless Dynamics är kompatibelt med iPhone 4, iPhone 3GS och iPhone 3G med iOS 3.1. eller högre. iCarte Secure Elements kan kopplas till multipla Visa-konton.

Så funkar det
Användare pluggar in en iCarte, som är ett tillbehör från Wireless Dynamics som möjliggör betalningar via mobilen och som finns tillgängligt via banken eller mobiloperatören, i sin iPhone. Därefter laddar man ner den kompletterande applikationen Visa Mobile for iCarte App från App Store. Själva modulen iCarte innehåller en antenn och gör det möjligt att förvara Visas kort för mobil betalning på ett säkert sätt. Med iPhone-appen kan kortet sedan användas för betalning med iPhone.

När Visas kort för mobil betalning aktiveras kan konsumenter börja handla genom att starta applikationen och hålla sin iPhone mot någon av de många terminaler som är anpassade för kontaktlös betalning och som finns i butiker runtom i Europa. Detta utan att behöva slå in någon PIN-kod.[2]

[1] Undersökningen genomfördes av Incite Marketing Planning i september och oktober 2010. Nära 4 200 personer intervjuades i fyra olika länder: Turkiet, Storbritannien, Italien och Polen.
[2] Som säkerhetsåtgärd har kortet en maxgräns för kontaktlösa transaktioner, vilken återställs då PIN-koden knappas in. Kortinnehavare som bara använder den kontaktlösa betalningsfunktionen ibland ombeds att knappa in sin PIN-kod för att säkra att kortet fortfarande är i rätta händer. En PIN-kod kan även krävas vid inköp på högre summor.

För mer information, vänligen kontakta:
Marie Bjernstam Slorach,
marie.slorach@se.mslworldwide.com, 08-696 12 00, presskontakt för Visa Europe i Sverige

I Europa finns 419 miljoner Visa bank-, kredit- och företagskort. Dessa kort användes för köp och kontantuttag till ett värde över € 1,5 biljoner under den tolvmånadersperiod som sträckte sig till sista september 2010. 12,5 procent av allt som konsumenterna spenderar på olika försäljningsställen betalas med Visakort och mer än 70 procent av det är på Visa bankkort.