Visa Europe lanserar program för handlare som vill gå över till EMV och chip

Visa Europe meddelar idag att man lanserar ett nytt teknologi- och innovationsprogram som förenklar för handlare med EMV och chip att möta PCI DSS-standarden. Samtidigt innehåller programmet incitament för handlare som fortfarande använder sig av betalningslösningar som bygger på magnetremsa att gå över till EMV och chip.

Handlare som ansluter sig till programmet, som startar den 30 april 2011, anses ha full kompatibilitet om de har klarat av steg 1 och 2 i ”Payment Card Industry’s Prioritised Approach” för PCI DSS, och blir inte ersättningsskyldiga vid eventuella bedrägerier om de har fullföljt steg 1-4.*

Det nya programmet är utformat dels utifrån det faktum att kortbedrägerierna i Europa minskar med EMV och chip och dels för att synliggöra fördelarna för handlare som investerar i EMV- och chip-baserade betalningslösningar till sina butiker. Bedrägerierna i förhållande till försäljningen i Europa ligger på 0,049 procent** jämfört med 0,057 procent***, en årlig minskning på 14 procent.

Programmet riktar sig till alla de handlare som sedan tidigare lever upp till PCI DSS, eller har presenterat en handlingsplan för att bli PCI DSS-kompatibla och som inte nyligen har varit med i, eller utsatts för, en större kortbedrägerihärva.

Stanley Skoglund, Senior Vice President, Payment System Security, på Visa Europe, säger:

”EMV och chip bygger på en beprövad teknologi och plattform som har bidragit till att reducera bedrägerierna, samtidigt som den möjliggör betalningsinnovationer. Det är därför naturligt för Visa att uppmärksamma och belöna fysiska butiker och handlare runtom i Europa som har investerat i EMV-teknologin. Vårt nya program betyder att handlare enklare kan leva upp till PCI DSS-standarden och därmed sänka sina säkerhetsrelaterade kostnader.”

“Programmet visar också på vårt starka engagemang för en fullständig övergång till EMV- och chip-teknologi i Europa. Teknologin erbjuder den bästa plattformen för att minska bedrägerierna, implementera SEPA och för att lansera innovationer såsom kontaklösa och mobila betalningar.”

Handlare kan ansluta sig till programmet från och med den 30 april 2011. De handlare som väljer att inte ansluta sig till programmet bör begränsa möjligheten att komma åt kortdata genom att implementera andra kompletterande säkerhetslösningar såsom en datakrypteringslösning och/eller säkerhetsdosor.

* The Technology Innovation Programme is subject to certain criteria and can be invalidated in circumstances where sensitive authentication data was stored; non-compliant changes to an entity’s processing environment/policies after validation; and where significant areas of non-compliance can be established through a forensic investigation, including, but not limited to, insufficient sampling of systems at the time of the PCI DSS compliance assessment.

Please contact the press office for further information, or for details on the milestone approach, please visit the PCI SSC website:

** För 12-månadersperioden som slutade 30 september 2010
*** För 12-månadersperioden som slutade 30 september 2009

För mer information, vänligen kontakta:
Anne Caroline Båmstedt, a.c.bamstedt@se.mslworldwide.com, 08-550 511 00, presskontakt för Visa Europe i Sverige

I Europa finns 419 miljoner Visa bank-, kredit- och företagskort. Dessa kort användes för köp och kontantuttag till ett värde över € 1,5 biljoner under den tolvmånadersperiod som sträckte sig till sista september 2010. 12,5 procent av allt som konsumenterna spenderar på olika försäljningsställen betalas med Visakort och mer än 70 procent av det är på Visa bankkort.

Visa har överträffad acceptans i världen, dessutom är Visa/Plus ett av världens största globala nätverk av uttagsautomater som gör det möjligt att ta ut kontanter i lokal valuta i mer än 200 länder. För mer information, se www.visaeurope.com