VISA EUROPE LANSERAR TEAM VISA INFÖR OS OCH PARALYMPISKA SPELEN I LONDON 2012

Simmaren Sarah Sjöström representerar Sverige

16 augusti 2011: Betalningsföretaget Visa Europe offentliggör att Sarah Sjöström representerar Sverige i Team Visa Europe under OS 2012 och Paralympiska spelen.

Simmaren Sarah Sjöström har valts ut för att, tillsammans med 20 stycken idrottare från 10 olika länder, utgöra Team Visa Europe. Visa kommer att bistå dessa idrottare med sponsring och marknadsföring. Globalt kommer Visa att stödja fler än 50 idrottare från 21 landslag, exempelvis Michael Phelps.

Visa har varit en av huvudsponsorerna av Olympiska spelen i 25 år och av Paralympiska spelen i nära 10 år. Betalningsföretaget lanserade Team Visa för första gången år 2002 inför OS i Aten 2004. Sedan dess har Visa stöttat fler än 1000 idrottare världen över genom sponsring och marknadsföring, i syfte att hjälpa dem förverkliga sina drömmar om att tävla i de Olympiska eller Paralympiska spelen.

Idrottarna i Team Visa kommer att synas i Visa Europes marknadsföringskampanjer runtom i Europa och även vara del av lokala marknadsinsatser. Detta ska engagera konsumenter i varumärket och öka användningen av Visas betalningslösningar ytterligare.

-       Jag är glad och stolt över att vara en del av Team Visa och att få vara en av de oerhört duktiga, världskända idrottarna som Visa har sponsrat genom åren, säger Sarah Sjöström, som är den enda svenska idrottaren i Team Visa.

-       London 2012 kommer att bli kulmen för år av träning för tusentals idrottare världen över. Som långsiktig sponsor av OS och Paralympiska spelen vet vi att det är idrottarna själva som är huvudattraktionen - inte bara på grund av deras resultat, utan även för deras engagemang i idrotten och timmarna av träning som de lägger ner. Med vårt Team Visa-program investerar vi i dessa idrottare för att de ska få de bästa förutsättningarna inför OS i London 2012. Vi är mycket glada över att kunna stödja så många av dem, både i Europa och globalt, säger Colin Grannell, sponsringsansvarig på Visa Europe.

I Storbritannien är Visa Europe även partner till Team 2012 – ett stödprogram för fler än 1 200 brittiska idrottare som strävar efter att bli utvalda till att tävla i London 2012.

Nicola McKelvey
Visa Europe
mckelven@visa.com

Presskontakt Sverige
Anne Caroline Båmstedt
JKL
E-mail: anne-caroline.bamstedt@mslgroup.com

Twitter: @VisaEuropeNews

Webb: www.visaeurope.com
, www.visa.se

I Europa finns 430 miljoner Visa bank-, kredit- och företagskort. Dessa kort användes för köp och kontantuttag till ett värde över € 1,6 biljoner under den tolvmånadersperiod som sträckte sig till sista mars 2011. 12,5 procent av allt som konsumenterna spenderar på olika försäljningsställen betalas med Visakort och mer än 70 procent av det är på Visa bankkort.

Visa har överträffad acceptans i världen, dessutom är Visa/Plus ett av världens största globala nätverk av uttagsautomater som gör det möjligt att ta ut kontanter i lokal valuta i mer än 200 länder.  För mer information, se www.visaeurope.com