Visa Europe ökar: 1 av 8 euro betalas med Visakort i Europa

Betalningsföretaget Visa Europe släpper idag ny kortstatistik för Europa samtidigt som man redovisar sitt finansiella resultat för 2010. Visa Europes siffror visar att konsumtionen med Visakort ökade med 16 % jämfört med föregående år.[1] Europeiska konsumenter spenderade över en biljon euro på sina Visakort under den tolvmånadersperiod som sträckte sig till sista september 2010. Det innebär att 1 av 8 euro betalas med Visakort i Europa idag. År 2009 var motsvarande siffra 1 av 9 euro.

Bankkort, det vill säga kort som är kopplade till ett specifikt bankkonto, är den populäraste betalningsmetoden för många konsumenter. Mer än 70 % av konsumtionen med Visakort skedde med bankkort, vilket innebär en ökning med 20 % jämfört med föregående år och samtidigt ökade antalet transaktioner med 19 %. Även antalet Visa bankkort som finns i omlopp i Europa ökade med över 12 %, varav 14 miljoner är så kallade V PAY-kort (chip-kort utan magnetremsa).

Dr Steve Perry, Commercial Director på Visa Europe, är nöjd med 2010 års tillväxt:

- Vi har nått två viktiga milstolpar; 1 av 8 euro betalas numera med ett Visakort i Europa och Visakorten genererade transaktioner till ett värde av drygt €1 biljon. Detta visar att Visa fortsätter att vara det ledande betalningssystemet i Europa. Våra investeringar i teknik och innovation är centrala för vår framgång. Totalt har vi under de senaste sex åren investerat en miljard euro, varav hälften har använts för att bygga den snabbaste och mest pålitliga plattformen för transaktioner mellan banker i Europa. Under 2010 hanterade plattformen 10 miljarder transaktioner, vilket är en ökning på 30 % jämfört med föregående år. Den resterande halva miljarden har investerats i utvecklingen av innovativa betalningstekniker såsom chip och PIN, mobila och kontaktlösa betalningslösningar samt för e-handel.

Kortbedrägeri och säkerhet
Investeringarna i chip och PIN-teknik har lett till en fortsatt nedåtgående trend i antalet bedrägerier på Visakort. Under 2010 minskade bedrägerikvoten med 14 % och hamnade på 0.049 % i Europa. Antalet kortbedrägerier är lägst i de länder där chip och PIN-kort används. Samtidigt minskar bedrägerier på nätet i takt med att alltfler handlare och kortutgivare inför säkerhetslösningen Verified by Visa. Ytterligare bedrägeriåtgärder införs nu via Visa Europes transaktionssystem, såsom riskgradering i realtid. Systemet analyserar och graderar risken med korttransaktioner då de faktiskt sker och har lett till en 28-procentig ökning i upptäckten av bedrägliga transaktioner.

Finansiellt resultat 2010
Visa Europe, som är en medlemsorganisation som ägs av de europeiska bankerna, rapporterade en total intäkt på € 879 miljoner för perioden som slutade den 30 september 2010. Efter återbetalningar till medlemmar på € 158 miljoner, hamnade resultatet före skatt på 76 miljoner euro. Därmed stärktes bolagets egna kapital med motsvarande summa och uppgår nu till 574 miljoner euro.

- Trots det osäkra ekonomiska klimatet under perioden har vi genom vårt starka erbjudande och vår fortsatta investering i teknik lyckats upprätthålla det ökande användandet av Visakort i Europa. Under de senaste 10 åren har Visa Europes andel av européernas konsumtion mer än fördubblats, från 5.6 % till 12.5 %. Under 2011 kommer vi att fortsätta satsa på att bli betalningsmedlet för alltfler européer, säger Steve Perry.

[1] Statistiken gäller för perioden 1 oktober 2009 – 30 september 2010

För mer information, vänligen kontakta:
Marie Bjernstam Slorach,
marie.slorach@se.mslworldwide.com, 08-696 12 00, presskontakt för Visa Europe i Sverige

I Europa finns 419 miljoner Visa bank-, kredit- och företagskort. Dessa kort användes för köp och kontantuttag till ett värde över € 1,5 biljoner under den tolvmånadersperiod som sträckte sig till sista september 2010. 12,5 procent av allt som konsumenterna spenderar på olika försäljningsställen betalas med Visakort och mer än 70 procent av det är på Visa bankkort.