• VISA Europe/

Visa Europe tar nästa steg i satsningen på mobila betalningstjänster ​- ingår partnerskap med Monitise, världsledande leverantör av mobil teknologi

Visa Europe har tecknat partnerskapsavtal med Monitise plc. Inom ramen för avtalet ska Monitise utveckla och leverera mobila betalningstjänster till Visa Europes medlemsbanker och finansiella institutioner runtom i Europa.

I oktober 2010 lanserade Visa Europe en ny plattform för transaktioner mellan banker i Europa. Utvecklingsprocessen tog sex år och Visa Europe investerade nära fem miljarder kronor. Avtalet med Monitise kommer att stärka plattformen och snabba på utvecklingen och kommersialiseringen av storskaliga, mobila betalningslösningar samt tjänster.

Det exklusiva partnerskapet ger Visa Europe rättighet till Monitises världsledande mobila teknologi. Monitise kommer att agera avancerad utvecklingsmotor för Visa Europe och möjliggöra för betalningsföretaget att erbjuda sina medlemsbanker mobila betalningstjänster som går fort att lansera på den europeiska marknaden.
Tillgången till Monitises teknologi kommer initialt att möjliggöra utveckling av Visa Europes mobila plattform för mobil, kontaktlös betalning samt funktioner som mobilmeddelanden då transaktion sker, betalning personer emellan, kontohantering, lojalitetsapplikationer samt mobil e-handel.

Peter Ayliffe, VD på Visa Europe, kommenterar satsningen:
-       Vi har tagit fram en unik plattform för transaktioner mellan banker i Europa. Avtalet med Monitise sätter oss i en helt ledande position som leverantör av mobila tjänster på den mobila arenan. Vi kan både leverera i stor skala och har fantastisk transaktionskapacitet. Detta gör det möjligt för Visa Europes medlemsbanker att erbjuda mobila betalningstjänster direkt till sina kunder - konsumenter och handlare.

Alastair Lukies, VD för Monitise plc, säger:
-       Konsumenter som använder bank- och betaltjänster i sina smartphones kollar sina konton 16-18 gånger per månad i genomsnitt, vilket är tre gånger mer än via internetbanken. Vi är stolta över partnerskapet med Visa Europe, vilket kommer hjälpa konsumenter att dra nytta av den växande innovationen inom mobil betalning.

För mer information, vänligen kontakta:
Anne Caroline Båmstedt, a.c.bamstedt@se.mslworldwide.com, 08-696 12 00, presskontakt för Visa Europe i Sverige

I Europa finns 419 miljoner Visa bank-, kredit- och företagskort. Dessa kort användes för köp och kontantuttag till ett värde över € 1,5 biljoner under den tolvmånadersperiod som sträckte sig till sista september 2010. 12,5 procent av allt som konsumenterna spenderar på olika försäljningsställen betalas med Visakort och mer än 70 procent av det är på Visa bankkort.

Visa har överträffad acceptans i världen, dessutom är Visa/Plus ett av världens största globala nätverk av uttagsautomater som gör det möjligt att ta ut kontanter i lokal valuta i mer än 200 länder.  För mer information, se www.visaeurope.com

About Monitise
Monitise plc (LSE: MONI.L) is a global leader in Mobile Money solutions, with the proven technology and expertise to enable financial institutions and other service providers to offer a wide range of mobile banking and payments services to their customers in both developed and developing territories.
With live services in the UK and in the USA, where it is in partnership with FIS, the company is currently working with international partners to deliver similar safe, secure mobile banking and payment services in territories worldwide, including India and the Asia Pacific region.  Current key partners include Visa, VocaLink, FIS, HSBC, Lloyds TSB, First Direct, Royal Bank of Scotland, NatWest, Travelex, Ulster Bank, Standard Chartered Bank, Vodafone, Orange, O2, T-Mobile, 3 UK, US Bank, The Carphone Warehouse and First Eastern.For more information visit www.monitisegroup.com