Visa lanserar ny mobiltjänst som bekräftar kortköp

Visa lanserar en ny tjänst som håller kunderna uppdaterade på samtliga kortköp via deras mobiltelefon – i realtid.

En ny service som skall hålla Visas kunder uppdaterade på sina köp, vara sig det gäller konto eller kreditkort, lanserades i dagarna. Tanken är att bekräftelse på köp skall informera om kortköp under shoppingturen, klubbkvällen och på semestern med plats och belopp på varje genomförd transaktion – direkt till mobilen. Kunderna kommer att kunna välja att få bekräftelsen via sms, e-mail eller via en nerladdad applikation till en smartphone som till exempel iPhone eller Android. Hur kunden än väljer att ta emot bekräftelsen kommer den att ge total kontroll över alla betalningar som gjorts med kortet. – Med den här servicen vill vi erbjuda våra kunder trygghet genom att uppdatera dem på exakt vart och när deras kort används i realtid. Ser något misstänkt ut har våra kunder nu en större möjlighet att snabbt sätta stopp för att deras kort utsätts för bedrägeri av något slag, säger Sandra Alzetta, Senior Vice President of Innovation and New Product Development på Visa Europe. Visa håller just nu på att testa tjänsten genom att låta sina egna medarbetare använda sig av den i samverkan med de banker som tjänsten kommer att lanseras i samarbete med. – Vi har valt att testa tjänsten under sommaren eftersom det är nu de flesta av oss reser mest. De som just nu testar tjänsten säger att de ofta får bekräftelsen till sin mobil redan innan de hinner få tillbaka sitt kort efter genomförd transaktion. Och det är just uppdateringen i realtid som gör den här servicen unik, tillägger Alzetta. Tjänsten kommer att utvecklas yttterligare i framtiden för att anpassas till kundernas individuella behov. Ett exempel är valutaomvandlare, vilket gör det enklare att hålla koll på budgeten under utlandssemestern.