VISA VISAR UPP FRAMTIDENS BETALNINGSLÖSNINGAR UNDER DE OLYMPISKA OCH PARALYMPISKA SPELEN I LONDON 2012

LONDON och SAN FRANCISCO den 23 juli, 2012 - Visa, en global partner till de olympiska och paralympiska spelen i London 2012, tillkännagav idag att man under OS i London kommer att visa upp de senaste innovationerna inom betalningsområdet. Dessa kommer att förändra människors sätt att betala och hantera sina pengar. Bland annat demonstrerar Visa betalningslösningar som möjliggör snabbare, bekvämare och säkrare transaktioner via mobiltelefon eller kort i tusentals butiker runt om London och på OS-arenorna.

"Elektroniska betalningar spelar en avgörande roll för att underlätta turism och för att möta konsumenternas behov under ett världsevenemang såsom de olympiska spelen. Detta är en unik möjlighet att visa upp hur tekniken förändrar människors sätt att handla, betala och få betalt runt om i världen ", säger Sandra Alzetta, Senior Vice President, Visa Europe. "Under Sommar-OS kommer vi att visa upp framtidens sätt att betala - en framtid där de flesta konsumenter kommer att förlita sig på mobiltelefoner, surfplattor och datorer för att hantera sina dagliga ekonomiska ärenden."

Under OS i London 2012 gör Visa och dess partners det möjligt för atleter och triathleter samt besökare att uppleva:

• Visas mobila betalningar och tjänster: Atleter och triathleter sponsrade av Visa kommer att utrustas med en begränsad utgåva av Samsung Galaxy S III, Samsungs tematelefon för OS i London 2012. Mobiltelefonen kommer att innehålla en OS-version av Visas mobila betalningsapplikation, Visa payWave. För att betala väljer konsumenterna helt enkelt Visa-ikonen på Samsung-enheten och håller telefonen mot den kontaktlösa betalterminalen. Applikationen gör det också möjligt för konsumenten att hålla reda på sina utgifter genom att kontrollera kontohistorik och saldo i realtid.
  • Kontaktlösa Visakort (”contactless”): Det finns cirka 37 miljoner Visakort med kontaktlös funktionalitet i hela Europa och vid slutet av 2012 beräknar Visa Europe att ha mer än 50 miljoner kontaktlösa kort i omlopp. Kontaktlösa kort möjliggör för besökare att göra "wave and pay" köp hos tusentals återförsäljare under OS i London. För inköp under £ 20 krävs inte PIN-kod eller lösenord.
  • Butiker som tar emot kontaktlösa kort: När OS i London startar kommer mer än 140 000 terminaler över hela Storbritannien att ta emot betalningar med kontaktlösa Visakort och telefoner. Siffran inkluderar 5 000 taxibilar i London och 3 000 försäljningsställen på OS-arenorna.
  • Visa kontantkort: Visa kontantkort med OS-tema kommer att säljas i hela Storbritannien och möjliggöra för besökare i London att uppleva bekvämligheten och säkerheten med Visa-betalningar. Kortet ger besökarna möjlighet att göra inköp överallt där Visa accepteras och spendera mindre tid på betalningsmomentet och mer tid på att njuta av spelen.
  • Visa Mobile Prepaid: Under OS i London kommer Visa Inc. även att tillgängliggöra sin senaste produkt - Visa Mobile Prepaid - den första mobilbaserade produkten från Visa som ger konsumenter i utvecklingsländer ett betalkonto som erbjuder Visas höga krav på säkerhet, tillförlitlighet och global driftskompatibilitet. Genom att gå in på sitt Visa Mobile Prepaid-konto på mobiltelefonen kan konsumenterna skicka och ta emot internationella överföringar av pengar, betala räkningar, fylla på mobilsaldot och få tillgång till Visas uttagsautomater.

Produktdemonstrationer – endast press

För medieförfrågningar om intervjuer eller produktdemonstrationer, vänligen kontakta:

Mediekontakt - Visa Europe Sverige

+46 (0) 708-40 52 63
cecilia.anneling@jklgroup.com

Mediekontakt - Visa Europe UK
europeanmedia@visa.com

I Europa finns 445 miljoner Visa bank-, kredit- och företagskort. Dessa kort användes för köp och kontantuttag till ett värde av € 1.7 biljoner under den tolvmånadersperiod som sträckte sig till sista september 2011. 14 procent av allt som konsumenterna spenderar på olika försäljningsställen betalas med Visakort och mer än 80 procent av det är på Visa bankkort.

Visa Europe är en medlemsorganisation som sedan bolagsbildningen i juli 2004 ägs och styrs av över 3700 europeiska medlemsbanker. I oktober 2007 frikopplades Visa Europe från det nya globala Visa Inc. och blev ett fristående bolag med en exklusiv, oåterkallelig och evig licens i Europa. Som ett dedikerat europeiskt betalningssystem kan Visa Europe snabbt anpassa sig efter behoven hos de europeiska bankerna och deras kunder – kortinnehavarna och handlarna. Dessutom kan organisationen leva upp till Europeiska Kommissionens mål om att skapa en enhetlig inre marknad för betalningar inom Europa.

Visa har oöverträffad acceptans i världen, dessutom är Visa/Plus ett av världens största globala nätverk av uttagsautomater som gör det möjligt att ta ut kontanter i lokal valuta i mer än 200 länder.

Om Visa Inc.

Visa är ett globalt betalningsföretag som kopplar ihop konsumenter, företag, finansiella institutioner och regeringar i mer än 200 länder och territorier med snabb, säker och tillförlitlig digital valuta. Transaktionerna sker genom ett av världens mest avancerade nät – VisaNet- som kan hantera mer än 20 000 transaktioner per sekund. I systemet ingår ett bedrägeriskydd för konsumenter och garanterad betalning för handlarna. Visa är inte en bank och ger inte ut kort, beviljar krediter eller sätter räntor och avgifter för konsumenterna. Visas innovationer möjliggör emellertid för finansiella institut att erbjuda konsumenterna fler valmöjligheter: betala nu med debitkort, betala i förväg eller senare med olika kreditprodukter. För mer information besök: www.corporate.visa.com

Om Visas engagemang i de olympiska och paralympiska spelen

Visa är stolt över att vara en global partner vid de olympiska och paralympiska spelen i London 2012. Visa har varit en engagerad sponsor i 25 års tid och spelar en viktig roll i spelen. Visa stödjer mer än 60 atleter från över 30 länder via Team Visa-programmet. Visa Europe är också en partner till Team 2012, som består av 1200 brittiska atleter som strävar efter att konkurrera på de olympiska och paralympiska spelen 2012. Det här är första gången som en så stor grupp av idrottare har fått stöd på detta sätt. Vid varje OS bistår och förvaltar Visa betalningssystemet och nätverket i alla olympiska arenor. Visa har varit en global OS sponsor sedan 1986, liksom en global sponsor av de paralympiska spelen sedan 2002, och är det enda officiella kortet och betalningssystemet för OS i London 2012.