Dataspelet Wannabee och Bonnier Multimedia AB har ej kränkt kändisar

SBI-LISTADE VISION PARK ENTERTAINMENT AB (PUBL) OCH BONNIER MULTIMEDIA AB HAR EJ KRÄNKT KÄNDISAR I DATASPELET WANNABE Gudrun Schymans och Bert Karlssons påståenden i pressen att Vision Park och Bonnier gjort sig skyldiga till brott genom att personerna skulle behandlas kränkande i dataspelet Wannabe tillbakavisas med bestämdhet av Vision Park och Bonnier. Någon skyldighet att fråga någon om lov att använda denne i spelet föreligger för det första ej. Det är tillåtet att använda en person i sådant här sammanhang utan godkännande. Det är inte heller någon person som har angripit Vision Park och Bonnier på denna grunden. För det andra innebär de kommentarer som kändisarna yttrar i spelet inte att Vision Park och Bonnier har gjort skyldiga till något brott. Spelet är en satirisk form av komedi med inslag av frågesport och det finns inte något syfte att kränka någon med spelet. Vision Parks och Bonniers juridiska ombud, advokat Peter Näslund på Advokatfirman Hägglund & Ramm-Ericson, uppger: "Den bestämmelse som skulle kunna vara aktuell är förtal enligt yttrandefrihetsgrundlagens och brottsbalkens bestämmelser. Kraven på att någon skall kunna fällas för förtal är emellertid höga och siktar egentligen på andra företeelser än satiriska kommentarer i ett dataspel. Det är min uppfattning att Vision Park och Bonnier inte har överskridit några gränser i detta avseende. Innan spelet togs fram har spelutvecklarna givits ett specificerat ramverk av regler att hålla sig till." VD:n på Vision Park, Thomas Brühl, anför: "Det är förstås beklagligt om någon enskild person tar anstöt och känner sig sårad och i så fall ber vi om ursäkt. Vi har av den anledningen bland annat beslutat att ta bort vissa kommentarer som Gudrun Schyman och Bert Karlsson uttalar. Wannabe är ett spel som är roligt att spela och innehåller aktuell satir om kändisar och mediavärlden. Vision Park har alltid tagit avstånd från att utveckla våldsspel vilka annars dominerar spelmarknaden." VD:n på Bonnier Multimedia, Peter Levin, anser att det hela har tagit för stora proportioner: "Det har i vart fall visat sig att uppmärksamheten kring spelet har blivit större än väntat. Försäljningen av Wannabe har redan från början gått mycket bra. Vi räknar med att kunna släppa officiell försäljningsstatistik i nästa vecka." Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Adv. Peter Näslund, Advokatfirman Hägglund & Ramm-Ericson 08-24 81 10 Thomas Brühl, VD Vision Park 08-663 92 40 Peter Levin, VD Bonnier Multimedia 08-736 47 50 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/19/19990419BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/04/19/19990419BIT00150/bit0002.pdf