Delårsrapport för perioden 1 januari - 30 juni 2001 för Vision Park Entertainment AB (publ) Förbättrat resultat andra kvartalet. Kraftigt reducerade kostnader och ökad försäljning. * Samgåendet med IMG genomfördes den 10 april och integrationsarbetet har gått bättre än plan. * Omsättningen andra kvartalet ökade med 18 procent till 36,0 (30,4) MSEK. Omsättningen första halvåret ökade med 35 procent till 65,8 (48,9) MSEK. * Resultat före finansnetto och goodwillavskrivningar för det andra kvartalet uppgick till -6,9 (-20,9) MSEK. Resultatförbättringen hänförs till betydande kostnadsreduktion samt ökad försäljning. Resultat efter skatt uppgick till -12,6 (-21,2) MSEK. * Resultat före finansnetto, jämförelsestörande poster och goodwillavskrivningar för det första halvåret uppgick till -19,2 (-19,5) MSEK. Resultat efter skatt uppgick till -62,2 (-20,3) MSEK. * Koncernens kostnader har kraftigt reducerats, både i jämförelse med första kvartalet 2001 och proforma motsvarande period förra året, som en följd av omfattande omstruktureringar. * Vision Park återfår alla rättigheter till varumärket BackPacker. * En riktad nyemission om 2 182 000 aktier till Aragon, Banco Fonder, Folksam, Förenade Liv och Länsförsäkringar genomfördes i april, vilket tillförde bolaget cirka 15,3 MSEK före emissionskostnader. * Verksamhetsområdet Corporate Entertainment visar stark tillväxt. I juli/augusti levererades lärospelet Baltic Mission samt koncept och lärospel till utbildningsföretaget Att Veta. * Nytt avtal tecknat med TV 4 avseende 32 nya avsnitt av TV- produktionen Nicke & Nilla. - Under första halvåret har Vision Park omsatt 65,8 MSEK, jämfört med 48,9 MSEK förra året. 40-50 procent av försäljningen av digital underhållning sker normalt under fjärde kvartalet. Vi har många nya produkter som ska lanseras och är väl förberedda inför den ytterst viktiga höst- och julsäsongen. Prognosen om en omsättning på cirka 250 MSEK för år 2001 kvarstår, säger Joakim Hedin. - Vi ser redan under andra kvartalet stora effekter på kostnadssidan från de åtgärdsprogram som har genomförts och från de samordningsvinster som realiserats i och med samgåendet med IMG. Branschen är dock fortfarande i behov av konsolidering och vi kommer att vara fortsatt aktiva i denna process för att uppnå en starkare marknadsposition, säger Joakim Hedin. Samgåendet med IMG genomfördes den 10 april. IMG:s verksamhet konsolideras med Vision Park från och med 2001-04-01. OMSÄTTNING Omsättningen för det andra kvartalet ökade med 18 procent till 36,0 (30,4) MSEK, varav 5 procentenheter hänförs till gjorda förvärv. Trots betydande neddragningar har Vision Park ökat omsättningen efter samgåendet. Omsättningen för det första halvåret ökade med 35 procent till 65,8 (48,9) MSEK, varav 8 procentenheter hänförs till gjorda förvärv. [REMOVED GRAPHICS] Försäljning av digital underhållning varierar kraftigt under året. Cirka 60 - 70 % av försäljningen sker under sista halvåret. RESULTAT Resultat före finansnetto och goodwillavskrivningar för det andra kvartalet uppgick till -6,9 (-20,9) MSEK. Det förbättrade resultatet är en följd av betydande minskning av det sammanslagna bolagets kostnader samt ökad försäljning. Resultat efter skatt uppgick till -12,6 (-21,2) MSEK. Resultat före finansnetto, jämförelsestörande poster och goodwillavskrivningar för det första halvåret uppgick till -19,2 (-19,5) MSEK. Resultat efter skatt uppgick till -62,2 (-20,3) MSEK. Det lägre resultatet är en följd av de engångskostnader, om 34,4 MSEK, avseende omstrukturering som belastade resultatet det första kvartalet. Koncernens kostnader, exklusive kostnad för sålda vara, har kraftigt reducerats, både i jämförelse med proforma motsvarande period förra året och första kvartalet 2001 (se tabell nedan). Detta är en konsekvens av de betydande omstruktureringar som genomförts inför och efter samgåendet med IMG. Koncernens kostnader har sänkts väsentlig mer än de 60 MSEK på årsbasis som utlovades i samband med samgåendet. Kostnadsreduktionen kommer att framträda tydligast under fjärde kvartalet år 2001. Resultat per aktie, utan hänsyn tagen till utspädning, var för andra kvartalet -0,37 (-1,26) SEK. Motsvarande för första halvåret var -2,87 (- 1,18) SEK. KASSAFLÖDE OCH FINANSIELL STÄLLNING *) Kassaflödet från rörelsen under första halvåret uppgick till -17,2 (- 0,9) MSEK. Delar av de omstruktureringskostnader som genomförda rationaliseringar gett upphov till har, planenligt, belastat företagets likviditet under andra kvartalet. Därutöver har branschens säsongsmässigt låga försäljning belastat Vision Parks likviditet. Det egna kapitalet uppgick per 2001-06-30 till 86,2 MSEK. Per den 2001- 03-31 uppgick det egna kapitalet till 48,8. Ökningen är en följd av genomförd riktad nyemission och samgåendet med IMG. Soliditeten var vid periodens utgång 51,3 (65,8) procent. Koncernens likvida medel, exklusive beviljade kreditutrymmen, uppgick till 5,8 (14,6) MSEK. Vid periodens slut uppgick det egna kapitalet per aktie, utan hänsyn tagen till utspädning, till 4,6 (4,65) SEK. Per den 30 juni 2001 uppgick bolagets förvärvsgoodwill till 65,8 MSEK. Bolagets goodwill har ökat med 15,0 MSEK under andra kvartalet, som en konsekvens av förvärvet av IMG. Under perioden har investeringar främst utgjorts av immateriella anläggningstillgångar samt licenser för spelrättigheter. Som framgår ovan är likviditeten inte tillfredsställande, men styrelsen bedömer att den ytterligare kredit som beviljats efter rapportperiodens utgång ska räcka till dess att högsäsongen infaller. Bolaget arbetar med olika alternativ för att säkerställa bolagets långsiktiga finansiering. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/24/20010824BIT00130/bit0002.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/24/20010824BIT00130/bit0002.PDF Hela rapporten