SBI-noterade Vision Park förvärvar Internetkonsult

SBI-noterade Vision Park förvärvar Internetkonsult Vision Park förvärvar 51 procent av Internetkonsulten Scarptors dotterbolag Scarptor e-entertainment AB. Genom förvärvet får Vision Park tillgång till en teknisk webplattform som skall lägga grunden för bolagens gemensamma satsning på underhållning över Internet. "Tillsammans bygger vi Internets "Hollywood" som skall förse en bred publik med 2000-talets underhållning. Med Internetteknik kan traditionell underhållning utvecklas till e-underhållning. Vi har ett försprång på denna marknad genom den erfarenhet vårt mångåriga arbete med interaktiv underhållning gett oss", säger Thomas Brühl, VD för Vision Park. I takt med ökad överföringshastighet genom t ex bredband förbättras förutsättningarna för högkvalitativ underhållning via Internet radikalt. Avsikten med förvärvet är att kombinera Scarptors Internetkunnande med Vision Parks kunskaper inom interaktiv underhållning. De båda bolagen har redan tagit omfattande kostnader för utvecklingen av sina koncept därför kommer Scarptor e-entertainment tidigt få ett positivt kassaflöde. "Vi har en färdigutvecklad plattform med allt från katalog- och betalningssystem till lojalitetssystem. Det gör att vi kommer att kunna hålla ett högt tempo i de projekt vi kommer att genomföra ", säger Rickard Lundgren, VD för Scarptor. Scarptor AB är en Internetkonsult med 22 anställda som utfört uppdrag åt bland andra ABB, Adtranz, Byggnet, Högskoleverket, Proffice, Regeringskansliet, Spendrups, Sonera och Telia. Scarptor placerade sig på 35:e plats på Veckans Affärers lista över de 50 största Internetkonsulterna i Sverige och den 3:e mest lönsamma per konsult. Dessutom hade Scarptor näst högst vinstmarginal av samtliga Internetbolag. Genom förvärvet av 51 procent i Scarptor e- entertainment får Vision Park tillgång till driftsäker webbteknik med färdiga funktionsapplikationer, betalningssystem, katalogverktyg, webbmotorer och hårdvara. Nedan följer exempel på e-underhållning som Vision Park och Scarptor producerar tillsammans; - e-såpor är ett utvecklingsområde där deltagare kan spela mot såväl kända som okända skådespelare i en 3D-värld. Möjligheterna att skapa så kallade docusåpor i Internetmiljö är också stora. - e-frågesport. är ett annat intressant utvecklingsområde. Cd-romspelet BackPacker vidareutvecklas för att ta tillvara de möjligheter Internet och TV erbjuder för flera deltagare att tävla mot varandra. - e-äventyr. På Internet kan äventyrsspel utvecklas med en successivt förtätning i handlingen. - 3D/2D-chat. Intresset för chatjänster på Internet är stor och växande. De flesta chatsidor har endast en platt bild på skärmen där mindre vikt lagts på grafisk design. Från Wannabe Online har en chatsida i tre dimensionell miljö avknoppats och vidareutvecklats. Vision Parks befintliga produktportfölj kommer att utnyttjas för att förkorta utvecklingstiden för nya koncept för e-underhållning. På sikt kommer även helt nya koncept, utvecklade enbart för Internet att produceras. För ytterligare information kontakta: Thomas Brühl, VD, Vision Park 08-663 92 40 Köpenhamn. Rickard Lundgren, VD Scarptor 08-50 60 22 00 Vision Parks affärsidé är att för en konsumentmarknad utveckla, producera och marknadsföra interaktiva under-hållningskoncept präglade av innovativt tänkande i kombination med hög teknisk och konstnärlig kvalitet. Före-taget har idag nio titlar i sin produktportfölj, däribland Nordens mest sålda spel BackPacker. Spelen utvecklas av team vid huvudkontoret i Stockholm samt i Göteborg och Köpenhamn. Under verksamhetsåret 98/99 omsatte Vision Park 21 Mkr och generade en vinst om 82 kkr. B-aktien noteras sedan september 1997 på SBI- listan. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/24/19990924BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/24/19990924BIT00090/bit0002.pdf